تاثیر شگفت انگیز کلمه « برای اینکه » در موفقیت شما
یک پیام از بلندگو پخش می شود: «مسافران توجه کنند، پرواز ۱۲۳۴ سه ساعت تاخیر دارد». من به دفتر هواپیمایی رفتم تا علتش را بپرسم. وقتی برگشتم چیزی بیشتر از قبل نمی دانستم. بسیار عصبانی بودم. آنها به چه حقی به ما بی توجهی می کنند؟ یک خط هوایی دیگر دست کم برای مسافران آن قدر ارزش قائل است که اعلام کنند: «پرواز ۵۶۷۸ به علت مشکلات عملیاتی سه ساعت تاخیر دارد».
بین این جمله و آن جمله هیچ تفاوتی وجود ندارد اما …
ما انسان ها برای برقراری یک تعامل اثربخش با دیگران لازم است و باید رفتارهای خود را توجیه کنیم. وقتی رفتارهایمان را توجیه می کنیم- خیلی مهم نیست که بهانه ما خوب باشد یا نه- دیگران را با یک حس بردباری و سودمندی مواجه می کنیم.
الن لانجر روانشناس دانشگاه هاروارد در دهه ۷۰ آزمایشی جالب انجام داد. وی در یک کتابخانه عمومی منتظر تشکیل یک صف طولانی در مقابل دستگاه کپی می ماند. سپس سراغ نفر اول صف می رفت و می پرسید: «ببخشید من ۵ صفحه دارم امکان دارد از دستگاه کپی استفاده کنم؟» درخواست وی در ۶۰ درصد موارد پذیرفته میشد.
در روزهای بعد وی آزمایش خود را تکرار کرد اما به جای عبارت بالا این بار با ذکر دلیل درخواست خود را مطرح میکرد: «ببخشید. من ۵ صفحه دارم. امکان دارد از دستگاه کپی استفاده کنم؟ برای اینکه عجله دارم.» این بار در ۹۴ درصد موارد توانست از برگه های خود کپی بگیرد.
نکته شگفت انگیز این است که وی آزمایش خود را مجددا تکرار نمود و این بار به جای عبارت بالا از عبارت زیر استفاده کرد: «ببخشید. من ۵ صفحه دارم. امکان دارد قبل از شما از دستگاه کپی استفاده کنم. برای اینکه باید چند تا کپی بگیرم.» نتایج شگفت انگیز بود. هر چند بهانه ذکر شده بسیار الکی و پیش پا افتاده بود اما در ۹۳ درصد موارد موفق شد جلوتر از بقیه کپی بگیرد.
توصیه برای زندگی شخصی
بنابراین هیچ وقت بدون«برای اینکه» از خانه خارج نشو. همین عبارت کوچک و ساده چرخ های روابط انسانی را به چرخش درمی آورد. و بقیه اعضای خانواده احساس خوبی خواهند داشت که در جریان چرایی رفتن شما هستند.
نگاه راهبردی
تصمیمات راهبردی هم باید منطقی باشند و هم منطقی جلوه کنند. می خواهی برای زندگی شخصی/خانواده/سازمان/ کشورت تصمیم گیری کنی؟ هنگام بیان آن تصمیم حتما از عبارت «برای اینکه» استفاده کن! دیگران (اعضای خانواده، همکاران، مردم سرزمینت) وقتی دلایل تصمیمات و اقدامات شما را بفهمند با آن همراه خواهند شد. اما اگر چرایی نیل به یک تصمیم و اقدام برای آنها توجیه نگردد، آن رضایت/حمایتی که شما در جستجوی آن هستید به دست نخواهد آمد.
به خاطر بسپارید: موفقیت حاصل تصمیماتی است که علاوه بر منطقی بودن، منطقی نیز جلوه می کنند.
منبع: کانال تلگرام شبکه استراتژیست @Dr_Lashkarbolouki
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
چرا دیگران حرفم را نمی فهمند؟
گاهی ممکن است حرفی عادی بزنیم و به بدترین شکل ممکن تعبیر شود. بررسی میکنیم که چرا دیگران حرف ما را نمی فهمند؟
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
بله سرکار خانم مفاخری،
قبلا هم فرموده بودید. ممنون می شوم اگر بفرمایید چه شاخص هایی را برای انتشار ایمیل های رسیده در گروه در نظر گرفته اید؟ این شاخص ها چگونه برگزیده شده اند، آیا صرفا با سلیقه admin گروه تعریف شده است یا اینکه از مخاطبان و اعضای گروه نیز در این مورد نظر سنجی شده است؟ به نظر می رسد گروهی که ده ها هزار عضو دارد، باید سازوکارهایی را نیز برای مدیریت مشارکت اعضای خود تدارک ببیندو بدیهی است که این سازوکارها هم باید دموکراتیک باشند. اتفاقا باید از دیدگاه های چالشی نیز استقبال کند. آیا در تعاریف گروه مدیران نیز چنین ارزش هایی مد نظر هستند؟
و پرسش بعد اینکه وقتی نمی شود همه ایمیل ها را بازنشر کرد، قطعا مانعی وجود ندارد که این گفتگوها در جای دیگر ثبت شوند و برای علاقمندان در دسترس قرار گیرند. ممنون می شوم در این مورد راهنمایی کنید. چون تصور می کنم پیش تر چنین امکانی در سایت بود. مدتی که ارتباطم با سایت ضعیف بود، احتمالا آن را از یاد برده ام. در واقع نتوانستم محل گفتگوها را پیدا کنم.
سلام
نکته مهم این است که بپرسیم چرا این “برای اینکه …” برای بعضی ها اتفاق نمی افتد. آنها که زندگی می کنند و در تعامل با مردم قرار دارند و نیاز به جلب رضایت آن ها دارند، در جریان زندگی خود می آموزند که باید برای چنین مواردی اجازه بگیرند و توضیح دهند تا موافقت دیگران را جلب کنند و… اما آنها که خود را برتر از مردم می دانند و موظف به پاسخگویی به مردم نمی دانند، چنین چیزی را یاد نمی گیرند و در واقع نیازی به یادگیری آن در خود نمی بینند و این برمی گردد به ساختار قدرت. آنها که در موضع قدرت و شرایط انحصاری قرار دارند، بدون توضیح و عذرخواهی هم احساس می کنند که کارشان پیش می رود. به این رفتار عادت می کنند . بین این رفتار اجتماعی و ویژگی ها و ابعاد ساختاری جامعه یعنی میزان رسمیت، پیچیدگی و به ویژه تمرکز ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد. این رفتار متعلق به فضایی است که در آن تمرکز بسیار بالاست. مقامات انتخابی نیستند و نیازی به تامین رضایت مشتری و خدمات گیرنده در خود احساس نمی کنند. منافع آنها در گرو تامین رضایت مشتریان نیست. خود را دائمی می پندارند، چرا که منشاء قدرت خود را از جای دیگر می بینند و…
موضوع ساختاری است و با توصیه و نصیحت حل نمی شود. یک دگرگونی ساختاری به کسی که از بلندگو صحبت می کند، تفهیم خواهد نمود چطور باید با مردم صحبت کند و یا چطور برای کپی کردن و … دیگران را قانع کند و اجازه بگیرد. موضوع فقط یک مسئله فرهنگی و آموزشی نیست. ریشه ساختاری دارد که به توازن قوای اجتماعی برمی گردد. محدود کردن این گونه مسائل اجتماعی که منطقا باید در یک مدل سیستم داینامیک مورد تحلیل قرار گیرند، به یک مسئله فرهنگی و آموزشی اساسا رویکردی تقلیل گرایانه است که بی تردید فاقد اثر بخشی اجتماعی خواهد بود. نباید فراموش کرد که پدیده های اجتماعی اساسا تک عاملی نبوده بلکه مولتی فکتور هستند . از این رو نباید آن ها را به جنبه های خاصی محدود نمود و این توهم را ترویج کرد که گویا این شعار که “هر کس سعی کند، رفتارش را درست کند تا جامعه درست شود”، همیشه جواب می دهد. این موضوع جای بحث به مراتب بیشتری نیز می تواند داشته باشد که در اینجا نمی گنجد.
سلام
این “برای اینکه…” که اینقدر اهمیت دارد، آیا برای ت.وضیح جهت عدم درج یادداشت دیگران هم صدق می کند؟! یا اینکه این یک رابطه یک طرفه است و تنها قرار است مخاطب شنونده باشد یا اینکه حق اظهار نظر هم دارد؟
به هر صورت من نظرم را در پاسخ به ایمیل مربوطه نوشتم. اما نمی بینم که جایی مشاهده شود!
جناب آقای امیدی گرامی ما روزانه صدهاایمیل دریافت می کنیم .
قبلا هم به شما گفته ایم که به هیچ وجه امکان تمام ارسال ایمیلهای دریافتی را برای مدیران ایران نداریم چرا که واقعا وقت این عزیزان اجازه این حجم از مطالب را نمی دهد .از بین آنها برخی از موارد را به شکل منتخب و برای منتقل کردن نظرات مختلف جهت ارسال انتخاب میکنم.
در سایت و در کامنتهای سایت مطالب شما منتتشر می شود چون هر کسی فرصت داشته باشد امکان خواندن آنرا دارد. لطفا اگر علاقمند هستید همیشه در کامنتهای سایت نظرات ارزشمند خودتان را بفرمایید تا امکان نشر آنها باشد.
الن لانگر هست فکر کنم نه الن لانجر