تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری چیست ؟ اهمال کاری و یا به تعویق انداختن کار عقب انداختن کاری است که می دانیم درست است و می خواهیم انجامش دهیم .اهمال کاری معمولا درمورد انجام یک کار یا مجموعه ای از وظایف در وقت مناسب آنست و معمولا تمام انسانها به درجات مختلف به آن مبتلا هستند.
اهمال کاری رابطه کاملا مستقیم دارد با امکان موفقیت و شادکامی بیشتر است . علاوه بر موفقیت و دستیابی به اهداف ، اعتبار شخصی و حرفه ای ماتحت تاثیر اهمال کاری می تواند آسیب ببیند .
بحث اهمال کاری یک بخش بسیار کلیدی و بنیادی در بحثهای توسعه فردی است که برای تمام افراد در هر جایگاهی که باشند می تواند مفید باشد، به همین جهت در این مقاله می خواهیم به علت های مختلفی که باعث اهمال کاری می شوند و روشهای کم کردن اهمال کاری بپردازیم تا هر کداممان از بین این علت ها و روشها موارد مناسب خودمان را پیدا کنیم.
اهمالکاری نیرویی است که شما را از پیگیری کاری که قصد انجام آن را دارید باز میدارد و باعث می شود به هدفهایتان نرسید بنابر این یکی از مهارت های جدی هر کدام از ما باید شناخت علت ها و روشهای مناسب برای غلبه بر اهمال کاریمان باشد .
من کارهای مهمی دارم که باید انجام دهم. اما مدام به خودم می گویم که واقعاً یک ساعت دیگر/بعد از ناهار/بعد از شام می روم. یا اینکه فردا (یا شنبه یا ماه آینده) شروع جدیدی خواهم داشت. اما وقتی به عمق سوراخ اهمال کاری می روم، دیگر به خودم اعتماد نمی کنم.دیگران هم به من اعتماد نمی کنند . این حال درونی یک فرد اهمال کار است . فردی که دچار کهولت رفتاری می شود . اعتبارش نزد خودش و سایرین آسیب دیده است .
اهمال کاری مثل قایم کردن آشغال زیر فرش است موقتا احساس تمیزی می دهد، اما هنوز همه آشغالها در فضای زندگی ما وجود دارند . حتی برخی از آنها ممکن است کپک بزنند و بو بگیرند!
نمونه هایی از شعار ها و علائم اهمال کارها در اینجا آمده است :
پرهیز از انجام کارهای مهم باعث هدر رفتن می شود. وقتی ساعتها بیعملی و حواسپرتی به روزها، هفتهها و حتی ماهها انجام ندادن کارهایی که میخواهید یا باید انجام دهید طول میکشد، نفرت از خود شکل میگیرد.
ما غالبا فکر می کنیم که این بهانه ها و گفتگو ها فقط مربوط به ماست اما واقعیت این است که اینها عوارض اهمال کاری است و هر فردی به هر میزان دچار اهمال کاری باشد این بهانه ها و نتایج را خواهد دید.
نمونه های دیگری از جمله ها و عبارتهایی که پرده از اهمال کاری ما بر می دارند :
- من باید جزییات کامل موضوع را بدانم تا شروع کنم .
- من نباید اشتباه کنم .
- الان وقتش نیست . باید آماده بشوم تا بعد انجامش بدهم.
- من هر وقت بخواهیم این کار را انجام می دهم الان نمی خواهم !
- گاهی باهیجان شروع می کنم ، گاهی ناگهان رها می کنم . کمتر کاری را به نتیجه و پایان رسانده باشم.
- دارم برای ایده ام بررسی های لازم را انجام می دهم (سالهاست که در همین مرحله هستند البته )
- هرچی مشکل است همیشه برای من پیش می آید .
نمونه هایی از رفتارهای افراد اهمال کار :
- در کارهایشان افراط و تفریط دارند !
- ارزشها و هدفهای بلند مدتشان را فراموش می کنند.
- برآوردزمانشان در موردکارهای مختلف غالبا اشتباه است .
- مدیریت زمان آنها ضعیف است .
- همیشه در حسرت گذشته هستند .
- پرونده های باز زیادی دارند .
- تصمیم گیری ضعیفی دارد .
- به اولویت ها به درستی توجه نمی کند.
- گذشته پر افتخاری دارند اما الان چندان دست آوردی ندارند .
- از رقابت و تلاش و مواجه شدن با شکست و چالش پرهیز می کنند .
- اعتقاد دارند ، رقبا و سایر افراد امکانات و شرایط ویژه ای دارند .
- به شانس ، جادو ، پارتی و انواع روشهای خاص برای موفق شدن دیگران باور دارند.
- بزرگنمایی توانایی ها و یا دست کم گرفتن توانایی !
- ترجیح دادن لذت آنی به لذت بلند مدت
- اهل سماجت و غلبه بر چالش ها نیستند.
- از هیجان می ترسند .
- از اتفاق های جدید ، از موارد مبهم پرهیز می کنند.
- تحت فشار بهتر کار را انجام می دهد !
- برای دیگران مشاور خوبی است اما صحبت هایش برای خودش خیلی مفید و اجرایی نبوده است .
- بیشتر اصرار دارند مسائل کوچک را حل کنند تا مسائل بزرگ و اصلی
- مدام به امداد رسانی به دیگران افتخارمی کنند .
- و…
ده نشانه که نشان می دهد در حال تعلل هستید:
*احساس اضطراب یا استرس. شما می دانید چه چیزی می خواهید و باید روی آن کار کنید، اما آن را انجام نمی دهید. اضطراب یک نتیجه رایج است.
*واقعا مشغولم. شما همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. به دلایلی عجیب، شما را از کار بر روی آن یک چیز مهم باز می دارد!
*به راحتی حواسش پرت می شود. به نظر می رسد مقاومت در برابر رسانه های اجتماعی، همکاران، ایمیل ها و تمام وقفه های زندگی و کار دشوار باشد. کامپیوتر خود را برای انجام کاری باز می کنید و ناگهان در اخبار یا رسانه های اجتماعی گم می شوید.
*تاخیر در اقدام گاهی اوقات، شروع کار سخت است. “فردا این کار را انجام خواهم داد” اما فردا هرگز نمی آید.”
*بهانه آوردن «الان زمان مناسبی برای انجام آن نیست، زیرا…» بهطور شگفتانگیزی آسان است که از کاری که نمیخواهید انجام دهید صحبت کنید.
*اجتناب از افراد و موضوعات “الان نمی توانم با آن کنار بیایم. نمی خوام دربارش حرف بزنم.” اگر چیزها را از خود یا دیگران پنهان نگه دارید، ندیدن و انجام ندادن آنها را آسان می کند.
*خیلی نگرانه چه وقت خود را صرف نگرانی در مورد عواقب احتمالی انجام ندادن آن کار کنید (یا شاید حتی انجام آن کار)، ممکن است فلج کننده باشد.
*توجیه اعمال خود “من نتوانستم این کار را انجام دهم زیرا …” شما باید اقدامات خود را برای همکاران، استاد، مدیر یا خانواده خود توضیح دهید به این امید که آنها کمبود شما را ببخشند.
احساس گناه. شما بهتر می دانید، پس چرا کاری را که باید انجام نمی دهید؟ لذت بردن از هر چیزی ممکن است سخت باشد.
*مواجه شدن با عواقب واقعی اگر کارتان را تحویل ندهید، دیر یا زود نمره بدی خواهید گرفت. اگر با مشتری تماس نگیرید، احتمالاً کسب و کار را دریافت نخواهید کرد. اگر اهمال کاری در شما جدی باشد حتما عواقب واقعی و غیر قابل انکاری را همین حالا هم می توانید نام ببرید که نتیجه مستقیم اهمال کاری های شماست .
نتایج اهمال کاری عبارتند از :
کارهای نا تمام ، ایده های اجرا نشده ، بی نظمی ، قولهایی که به دیگران و خودمان داده ایم و عملی نشده ، ناکامی در رسیدن به اهداف ، برهم خوردن سبک درست زندگی ، برهم خوردن ریتم خواب ، نداشتن تغذیه مناسب ، ترس از حضور در جمع های مختلف به جهت مواجهه شدن با کسانی که وعده های عمل نشده او را یاد آوری می کنند ، به دلیل انجام نشدن کارها به وقت خودش ناچار به دروغ گفتن و تقلب کردن می شویم ، به دلیل ناکامی ما در مدیریت زندگی مان دیگران به خودشان اجازه دخالت در زندگی و تصمیم های ما را به خودشان می دهند و این به حس بدی که داریم اضافه می کند .
چرا ما اهمال کاری می کنیم؟
اهمال کاری ، دلایل زیادی می تواند داشته باشد ، اهمال کاری می تواند با افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، ADHD و عادات ضعیف مطالعه مرتبط باشدمی تواند یک اخلاق رفتاری آموخته شده باشد.
همانطور که گفتیم اهمال کاری یک طیف است بنابر این همه ما نیاز داریم که به شکل صادقانه با اهمال کاری های ریز و درشت خودمان ، علت ها و ریشه هایش مواجهه شویم و آگاهانه برای بر طرف کردن آن اقدام کنیم.
برخی از دلایل اصلی اهمال کار در افراد مختلف :
- اعتماد به نفس پایین
- دلایل روانشناسی
- طرز فکر کوتاه مدت داشتن
- خود کم بینی
- پرتوقع بودن
- ضعف در تصمیم گیری
- ترس از اشتباه کردن و شکست خوردن
- کمالگرایی
- هراس از قضاوت شدن .
- نداشتن انگیزه مناسب و شفاف
- نداشتن تمرکز
- نداشتن سبک درست زندگی
- و
چرخه اهمال کاری :
چرخه اهمال کاری یک چرخه تکراری آزاردهنده است . کاری را که می خواستم انجام بدهیم را به تعیق می اندازیم. احساس گناه می کنیم و اضطراب و استرس بهمان هجوم می آورد .شروع به ساختن بهانه می کنیم . این بهانه ها و حسهای بد اهمال کاری ها ما را بیشتر می کند و در موارد مختلفی باز این چرخه را تکرار می کنیم.
خودمان می دانیم که بهانه تراشی کرده ایم . حسی به ما می گوید که دروغ گفته ایم و این حس بد دروغ گفتن به خود ، اعتمادمان را به خودمان و توانایی هایمان لکه دار می کند . گاهی نا امید می شویم، گاهی عصبی و گاهی انقدر ازخودمان حس بد می گیریم که دست از تلاش برای خارج شدن از این چرخه بر می داریم .
بهترین روشهای غلبه بر اهمال کاری و تنبلی :
- سفر در زمان را امتحان کنید
آگاهانه به این فکر کنید که چرا میخواهید هر کاری را که به تعویق میاندازید انجام دهید. چرا مهم است .
سپس چند نفس عمیق بکشید، استراحت کنید و آینده را تصور کنید. شما وظیفه را انجام دادید کامل است از بشقاب خود خارج شوید چه حسی دارد؟ چه تفاوتی برای شما و افرادی که به آنها اهمیت می دهید چیست؟ واقعاً با احساساتی که اکنون انجام شده است، ارتباط برقرار کنید. آیا شما خوشحال هستید؟ راحت شد؟ راضی؟ مغرور؟
این می تواند ترسناک باشد، شروع کار جدید. ایجاد تغییرات می تواند ناراحت کننده باشد. و البته اگر ریسک کنیم، همیشه این احتمال وجود دارد که شکست بخوریم. جای تعجب نیست که انجام هیچ کاری آسان تر است.
اما چیزی وجود دارد که ما باید بیشتر از شکست خوردن یا احمق کردن خود بترسیم. ما به ندرت فکر می کنیم که اگر کاری را که می خواهیم انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد. اگر ورزش کردن و بهتر غذا خوردن را شروع نکنیم، پنج، ده، ۲۰ سال بعد چه عواقبی خواهد داشت؟ یا اگر هرگز شروع به نوشتن رمانی که به آن فکر میکردیم، یا تمرین پیانو و نوشتن آن آهنگها را نگیریم؟
دو سوال که هر اهمال کننده ای باید بپرسد:
اگر این کار را انجام دهم بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟
و اگر این کار را نکنم بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟
اگر کار بزرگی است که در آن معطل میشوید، به آینده سفر کنید. شما اکنون پیر شده اید و به زندگی خود نگاه می کنید. اگر هرگز آن هنر را ایجاد نکردید، آن تجارت را راه اندازی نکردید، آن ایده را امتحان نکردید، آن ریسک را نپذیرفتید، چه احساسی خواهید داشت؟ برای چه چیزی بیشتر پشیمان می شوید: تلاش و شکست، یا اصلاً تلاش نکردن؟ آیا واقعاً یک زندگی نیمه عمر را می خواهید؟
- آیا به دلیلی تاخیر می کنید؟
گاهی اوقات، ما واقعاً به مکثی نیاز داریم تا به ما کمک کند آن صدای آرام و آرام را در اعماق درون خود بشنویم که هشدار می دهد که چیزی خاموش است. شاید غریزه شما به شما میگوید که ایمیلی که میخواهید ارسال کنید، بیشتر از آن که حل کند، مشکلاتی ایجاد میکند. یا نمی خواهید آن پست وبلاگ را منتشر کنید زیرا هنوز درست نیست.
گاهی اوقات به دلیل اینکه بیش از حد فشار آورده اید، به تعویق می اندازید و نیاز به استراحت و شارژ مجدد دارید. اگر مشکوک به این موضوع هستید، بدون احساس گناه کمی وقت بگذارید. قدم زدن. فضای کار خود را مرتب کنید برای یک ساعت کاری متفاوت انجام دهید. ترجیحاً چیزی که از آن لذت می برید، انرژی شما را دوباره پر می کند یا ذهن شما را پاک می کند.
حالا به کار قبلی برگردید. ممکن است متوجه شوید که حق با شماست که به تعویق انداختن آن را انجام دهید. و اینکه اکنون می توانید ببینید که برای اتمام صحیح آن چه کاری باید انجام دهید.
3.بهانه های خود را بنویسید
ما در جلسات کوچینگ به افراد مختلف کمک می کنیم تا از موانع خود عبور کنند و پتانسیل های وجود خودشان را شکوفا کنند .، معمولا تجربه نوشتن بهانه ها در مورد افراد خیلی مفید بوده . به شما هم پیشنهاد می کنیم که حتما بهانه های خودتان را بنویسید .
بهانه های شما چیست؟ و آیا می توانید راه حل هایی برای موانع سر راه خود ببینید؟ یا ترس های پنهان در زیر آنها؟
- این کار را واقعاً بد انجام دهید
کمال گرایی دشمن تمام کارهای خلاقانه است. و گاهی اوقات، تنها چیزی که برای راه اندازی نیاز داریم، اجازه انجام بد آن است. پس کمی هنر بد بسازید. بدترین آهنگ رو بنویس یک داستان وحشتناک بگویید. در کوتاه ترین زمان ممکن بروید. یک پیش نویس واقعا شیطون ایجاد کنید. به توصیههای ارنست همینگوی گوش کنید، که گفت: «نخستین پیشنویس هر چیزی مزخرف است».
به خودتان کمک کنید که کمال گرایی دست و پایتان را در زنجیر نکند.
5. اهداف خرد تعیین کنید
وقتی سریع گیر کرده اید، وقتی هل دادن و کشیدن کار نمی کند، گاهی اوقات کاری که باید انجام دهید این است که به آرامی تکان دهید. برای شروع با نوعی حرکت، حتی اگر کوچک باشد. و از آنجا بسازید.
اگر سالها ورزش نکردهاید، قرار نیست در روز اول ماراتن بدوید. و اگر زیاده روی کنید، به احتمال زیاد آسیب خواهید دید یا تسلیم خواهید شد. اما هر روز صبح سه دقیقه پیاده روی؟ این شما را به حرکت عادت می کند، و همچنین عادت به انجام کاری را که متعهد به انجام آن هستید، می کند.
یک هدف کوچک تعیین کنید، هدفی که انجام آن بسیار آسان است، یک شوخی است. سپس آن را برنامه ریزی کنید تا در تقویم/ذهن شما باشد. بعضی روزها این تنها کاری است که شما انجام خواهید داد، و این خوب است. اما روزهای دیگر، میبینید که مینشینید تا ۱۰۰ کلمه بنویسید و ۲۰۰۰ بنویسید. فقط یک عکس میگیرید و با ایدهای برای یک پروژه شخصی جدید که میخواهید عمیقاً دنبالش کنید، برمیگردید. یا سه دقیقه پیاده روی می کنید و یک ساعت ادامه می دهید.
هنگامی که حداقل ها را انجام دادید، اگر می خواهید متوقف شوید. و به نوعی به خود پاداش بدهید. لازم نیست چیز بزرگی باشد. یک فنجان چای درست کن. به یک پادکست الهام بخش گوش دهید. در اطراف اتاق با آهنگی که دوست دارید برقصید. چیزی برای تجلیل از این واقعیت که کاری را که به خود گفته بودید، بدون تعلل انجام داده اید.
6.فیل را بخورید !
چگونه یک فیل را می خورید؟ لقمه لقمه ! همه چیز در مورد تقسیم یک شغل به تکه های کوچک و قابل مدیریت است. و همیشه دانستن قدم بعدی چیست. نوشتن یک کتاب دلهره آور است. تا کل خانه را بهم بریزد. یا نیم کیلو کم کنید.
اهدافی از این دست می تواند بسیار زیاد به نظر برسد. ما نمیدانیم از کجا شروع کنیم، بنابراین اصلاً شروع نمیکنیم. آنها به اقدامات خاصی که اکنون می توانیم انجام دهیم وابسته نیستند. شما نمی توانید در یک روز کتاب بنویسید. شما نمی توانید یک شبه از شر چند سال انباشته خلاص شوید. و مطمئناً در 24 ساعت آینده مقدار زیادی وزن از دست نخواهید داد.
فقط با یک قدم شروع کنید. کاری که اکنون می توانید انجام دهید. یک پاراگراف بنویس. یک قفسه را پاک کنید. یک میان وعده ناسالم را با چیزی بهتر جایگزین کنید. این کار را هر روز انجام دهید و به سرعت شتاب بیشتری خواهید گرفت. هر روز، یک قدم به هدف خود نزدیکتر خواهید بود. و شما همیشه خواهید دانست که قدم کوچک بعدی شما باید چه باشد.
هنگامی که وظیفه خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کردید، ضرب الاجل ها و اهداف را ایجاد کنید. هنگامی که در تلاش برای تکمیل یک پروژه بزرگ هستید، به لذت بردن از سفر کمک می کند. بنابراین نقاط عطف را تعیین کنید و هنگامی که به هر یک رسیدید جشن بگیرید. سپس میتوانید آنچه را که قبلاً به دست آوردهاید ببینید، به جای اینکه دائماً از آنچه که برای d باقی مانده است غرق شوید
7. آن را دنبال کنید
یکی از بهترین راهها برای تغییر هر رفتاری، ثبت آن است. زمان، دقایقی که صرف مدیتیشن، ورزش، خلق کردن، بازاریابی، تعداد ایدههایی که مطرح کردهاید یا هر چیز دیگری که در آن به تعویق میافتید را پیگیری کنید.
اکنون انتخاب گستردهای از برنامهها وجود دارد – Streaks، StickK، Habitica، Momentum Habit Tracker برای نام بردن از چند مورد – که به شما کمک میکنند عادات جدید را دنبال کنید. چیزی به طرز باشکوهی اعتیادآور و رضایت بخش وجود دارد که آن را علامت بزنید و شاهد افزایش تعدادتان باشید. یا می توانید به سادگی رفتار خود را در یک دفترچه زیر نظر بگیرید. فقط دانستن اینکه در حال ضبط یک رفتار هستید می تواند تنها چیزی باشد که برای تغییر آن نیاز دارید.
یک بولت ژورنال نیز می تواند کمک کند، که در آن به طور منظم کیفیت هر کاری را که انجام می دهید و نتایج آن را بررسی می کنید. اگر آن را دنبال کنید، متوجه ریتم ها و چرخه های خود می شوید و بهتر با آنها کار می کنید. شما بیشتر از پیشرفتی که می کنید آگاه می شوید، چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نه. برای من، فقط یک چک-این ساده هفتگی تحول آفرین بوده است.
همه چیز در مورد ایجاد بهبودهای کوچک مداوم و تنظیمات دوره است. اما با گذشت زمان، تفاوت می تواند بسیار زیاد باشد.
8.قبل از اینکه آماده شوید شروع کنید
ما اغلب احساس می کنیم قبل از شروع یک پروژه جدید باید صبر کنیم تا همه شرایط کامل شوند. ما می خواهیم قبل از شروع عرشه ها را پاک کنیم. ابزار یا تجهیزاتی وجود دارد که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم، یا دانش و مهارتی. ما منتظریم تا یک اتاق یا استودیوی عالی داشته باشیم که در آن کار کنیم، یا مدت طولانی بدون وقفه.
اما زندگی تمایل دارد در مسیر بهترین برنامه ریزی ها قرار بگیرد. شرایط هرگز عالی نیست. و به محض اینکه صندوق ورودی خود را خالی کنید یا عرشه ها را به روش های دیگر پاک کنید، دوباره شروع به پر شدن می کند. بنابراین اگر کاری وجود دارد که می خواهید انجام دهید، چیزی که می خواهید انجام دهید یا به آن برسید، منتظر نمانید. زمان گذاشتن. اول به خودت پرداخت کن
این کار را در استراحت ناهار خود انجام دهید. 30 دقیقه زودتر بیدار شوید یا این کار را در اواخر شب یا در آخر هفته انجام دهید. ببینید آیا میتوانید چند دقیقه در حالی که فرزندانتان در حال چرت زدن هستند، وارد شوید.
هر جایی که می توانید آن را پیدا کنید، یک فضای کاری ایجاد کنید. همانطور که می روید یاد بگیرید. اگر چیزهایی که نیاز دارید، ابزار یا تجهیزات را قرض بگیرید. بداهه. اشتباه کنید. شروع کن حتی اگر احساس آمادگی نمی کنید. وقتی شروع کردید، راهی پیدا خواهید کرد. و ممکن است متوجه شوید که به بسیاری از چیزهایی که فکر میکردید به آن نیاز دارید نیاز ندارید.
9.چیزهای کوچک را تمام کنید
فهرستی از تمام مشاغل سختی که در ذهن شماست تهیه کنید. کارهای روزمره تعمیرات. کلفت. صورتحساب. هر چه.
هر روز یک تایمر را برای 10-15 دقیقه تنظیم کنید و فقط یک به یک آنها را خط بکشید. اون کفشا رو تمیز کن دوباره آن دکمه را بدوزید. اون لباسا رو بذار کنار تمام مواد زائد قدیمی که در پشت یخچال و کمد شما کمین کرده اند را دور بریزید. چیزهای شکسته را تعمیر یا تعویض کنید. هر بار که در خانه از کنار آن می گذرید، لکه ای را که توجه شما را به خود جلب می کند پاک کنید. به آن ایمیل پاسخ دهید با آن انبوه کاغذبازی کنار بیایید.
تعجب خواهید کرد که چگونه می توان تعداد زیادی از کارهای سخت را در چند دقیقه در روز به پایان رساند. و چه مقدار پهنای باند را اشغال کردند. کاری که شما در اینجا انجام میدهید، خالی کردن فضای اصلی برای کاری است که واقعاً میخواهید انجام دهید. شما همچنین در حال افزایش سرعت هستید و عادت به پایان دادن به آن را پیدا می کنید.
وقتی چیزهای کوچک را عرق میکنید، چیزهای بزرگتر چندان خسته کننده به نظر نمیرسند. فقط مطمئن شوید که اجازه ندهید چیزهای کوچک شما را کاملاً از آنچه واقعاً می خواهید به دست آورید منحرف کند.
از قانون دو دقیقه استفاده کنید !
در قانون دو دقیقه توصیه میشود که در ابتدا کاری را انجام دهید که یقین دارید، در 2 دقیقه میتوانید آن را به پایان برسانید. این کار میتواند شامل چک کردن ایمیل، شستن ظرف صبحانه، مرتب کردن
10.فشار را بردارید
گاهی اوقات وقتی خطرات خیلی زیاد است، یخ می زنیم. همه ما حیوانات را دیدهایم که مرده بازی میکنند: این جایگزینی برای پرواز یا مبارزه با واکنشهای خطر است.
این می تواند به کاهش فشار، کاهش ریسک کمک کند. شما سعی نمی کنید آلبومی را ضبط کنید که باعث ایجاد یا شکستن حرفه شما شود. امروز، شما فقط سعی می کنید یک آهنگ بنویسید.
یکی از دوستان نویسنده کاملا مسدود شده است. آخرین فیلم هیجانانگیز او به اندازه کتابهای قبلی فروخته نشده بود و اکنون او نمیتواند کتاب بعدی را بنویسد. او ایدهای میگرفت، یک ماه یا بیشتر روی آن کار میکرد، سپس آن را رها میکرد چون شخصیتها چوبی بودند، یا طرح مفهومی نداشت.
او به شدت متوجه بود که پساندازش به سرعت در حال کاهش است. هرچه این مدت طولانیتر میشد، او بیشتر به کتاب بعدی نیاز داشت تا موفق شود. سهام هر هفته بالاتر می رفت. که شروع را سخت تر کرد.
در نهایت، او یک کار نیمه وقت در یک بار پیدا کرد. پرداخت عالی نبود، اما به صورت حساب کمک کرد. و فشار آنی را از بین برد. او به جای اینکه پشت لپتاپش بنشیند، خودش را به خاطر ننوشتن کتک بزند، فیلم تماشا کرد، به نمایشهای هنری رفت، در شهرش قدم زد و افراد زیادی تماشا کرد.
در عرض چند هفته او دوباره مشغول نوشتن شد و وقتی پیچیدگیهای داستان واضح نبود یا شخصیتها بلافاصله زنده نمیشدند، احساس انعطافپذیری بیشتری میکرد. او به جای تسلیم شدن، روی آنها کار کرد تا زمانی که آنها انجام دادند.
اما حتی پس از تحویل کتاب بعدی، او شغل بار را حفظ کرد. این به او کمک کرد تا یک بالشتک مالی بسازد، بنابراین آنقدر تحت فشار قرار نگرفت که نوشتنش را پرداخت کند. اما به او الهام بخش نیز شد. این مرا آزاد کرد تا فکر کنم و دوست داشتم چند شب در هفته دور هم جمع باشم. علاوه بر این، من از مکالماتی که در آنجا شنیده بودم، دیالوگ زیادی دریافت کردم!»
11.خودتان را پاسخگو کنید !
در مورد نیت خود به طور عمومی صحبت کنید. در شبکه های اجتماعی اطلاعیه بدهید. مربی استخدام کنید از یک دوست بخواهید که بررسی کند و شما را در مسیر خود نگه دارد. یا بهتر از آن، از آنها بخواهید که رفیق شما باشند و این کار را با شما انجام دهند. یا به گروهی بپیوندید که به هر کاری که می خواهید انجام دهید اختصاص داده شده است، خواه یک کلاس تمرینی باشد یا یک گروه نوشتن.
حتی اگر وعده های خود را زیر پا بگذاریم، دوست نداریم این کار را با دیگران انجام دهیم. گاهی تنها چیزی که نیاز داریم کمی فشار همسالان و حمایت است.
اگر به چوب بیشتر از هویج پاسخ می دهید، به نوعی در خطر باشید. چکی را برای سازمانی که از آن متنفر هستید بنویسید، آن را در پاکت دارای نشانی و مهر قرار دهید و به یک دوست بدهید. از آنها بخواهید قول بدهند که اگر در تاریخ خاصی به هدف خود نرسیدید، آن را پست کنند. (همچنین برنامه هایی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند.)
افزایش هزینه یا عواقب ناشی از انجام ندادن کاری که می خواهید انجام دهید، گاهی اوقات می تواند انگیزه لازم را به شما بدهد.
- از کوچ حرفه ای کمک بگیرید!
با کمک گرفتن به اهمال کاری پایان دهید
با دریافت پشتیبانی بیشتر، تعلل را متوقف کنید. گاهی کمک گرفتن یک کوچ حرفه ای می تواند مسیر شما را بسیار کوتاه تر کند .ذهن تان بازتر شود و با حمایت یک فرد آموزش دیده مسیر را با حس بهتری سپری کنید.
راه های دیگری را برای انجام کار در نظر بگیرید. آیا می توانید آن را واگذار کنید یا درخواست کمک کنید؟
- قوانینی را تنظیم کنید وخودتان را به رعایت آنها ملزم کنید.
نویسنده نیل گیمن قانونی دارد که به او در نوشتن کمک می کند. وقتی سر کار می نشیند، دو انتخاب دارد. او می تواند از پنجره به بیرون خیره شود یا می تواند بنویسد. بدون گشت و گذار در وب، یا چت. بدون خواندن، بازی با پسرش، یا هر گونه فعالیت جابجایی دیگر. او توضیح می دهد که بعد از مدتی، نوشتن معمولاً از انجام هیچ کاری جالب تر است، بنابراین کار را شروع می کند.
در نهایت به دلیل یک تغییر ساده در برنامه صبحگاهی، هر روز مدیتیشن را شروع کردم. من شبها آیپد را کنار بالشتک مدیتیشن رها میکنم و به خودم اجازه نمیدهم صبح از آن برای هیچ چیز دیگری استفاده کنم تا زمانی که از برنامه مدیتیشن استفاده نکنم.
قوانینی را تنظیم کنید تا به شما کمک کند هر کاری را که می خواهید انجام دهید. انتخاب های خود را محدود کنید رفتار جدیدی را که میخواهید با فعالیتهایی که قبلاً عادتهای ریشهدار هستند کنار هم بگذارید، و به زودی آن را با خلبان خودکار انجام خواهید داد.
دو کتابی که میتوانند به ترک عادتهای غیر مفید یا شروع عادتهای جدید کمک کنند: عادتهای اتمی عالی جیمز کلیر و عادتهای کوچک نوشته بیجی فاگ.
اگر اهل کتاب هستید ، پیشنهاد می کنم این کتاب راهم Keep Going یا The War Of Art را بخوانید
اگر در مورد هر نوع کار خلاقانه تعلل می کنید، این کتاب ها ممکن است به شما کمک کند. در جنگ هنر، نویسنده و فیلمنامه نویس استیون پرسفیلد در مورد نیروهای مقاومتی صحبت می کند که همه خلاقان با آن روبرو هستند. او می گوید که این مقاومت هرگز از بین نمی رود. اما هر روز باید انتخاب کنیم. ما می توانیم به آن تسلیم شویم و بی پایان معطل کنیم. یا می توانیم با آن مبارزه کنیم و کاری را که می خواهیم بسازیم
کتاب Keep Going نوشته آستین کلئون در رویکرد خود مهربانتر و ملایمتر است و از شما میخواهد روالهایی بسازید که از شما حمایت میکنند و یاد بگیرید که بازی کنید و همچنین کار کنید.
هر وقت نوشتن را به تعویق میاندازم و احساس میکنم مه خاکستری و خیس اهمالکاری در وجودم است، یکی از این دو کتاب را از قفسه بیرون میآورم و یک صفحه تصادفی باز میکنم. من اغلب دقیقاً آنچه را که برای بازگشت دوباره به عمل نیاز دارم پیدا می کنم.
14.خودتان را ببخشید.
اگر مدتی است که به تعویق انداخته اید، نسبت به آن احساس بدی خواهید داشت. احتمالاً خودتان را می کوبید، نتیجه خود را با دیگران مقایسه می کنید و از اینکه زمان زیادی را تلف کرده اید عصبانی هستید
حالا زیر این خط بکش حرکت کن. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید، اما می توانید انتخاب های جدیدی داشته باشید که آینده شما را تغییر می دهد. پس خودت را ببخش و سپس شروع کنید.
به خودتان اجازه بدهید اشتباه کنید . به خودتان اجازه دهید که کامل نباشید . با خودتان مهربان و با درک و درعین حال قاطع باشید .
15.محیط خود را تغییر دهید
اگر پشت کامپیوترتان بنشینید و بنویسید و 30 دقیقه بعد متوجه شوید که در حال تماشای ویدیوهای گربه یا سخنرانی های TED هستید اگر روی کاناپه لم بدهید ممکن است سه ساعت در حال تماشای بی هدف ویدیو ها و پستهای اینستاگرام باشید . با آگاهی به زمان و شرایط خودتان وقتی در حال هدر دادن زمان هستید محیط را تغییر دهید .
به محیط های پویا بروید . با دوستان پر انگیزه و پر تلاش ارتباط بگیرید . قانونهای مفید همچون قانون دو دقیقه که در این مقاله اشاره کردیم یا قانون 5 ثانیه مل رابینز را به شکل واقعی و کاربردی استفاده کنید .
قانون 5 ثانیه -روشی کاربردی و ساده برای غلبه بر اهمال کاری
فیلم زیر از خانم مل رابینز میتواند بسیار کمک کننده باشد:
اهمال کاری ، تنبلی نیست . اهمال کاری ترس است.
جولیا کامرون
هفت تکنیک ژاپنی برای مقابله با تنبلی و اهمال کاری
این تکنیک میگه هرانسانی برای بیدار شدن از خواب نیاز به یه دلیل و هدف داره که به زندگیش معنا بده، بگرد و معنای زندگی خودت رو پیدا کن
به قول دکتر فرانکل در کتاب معروفش”انسانی که چرایی برای زندگی داشته باشه، هر چگونگی رو تحمل میکنه”
۲) کایزن
هر روز روی پیشرفت های کوچک تمرکز کن، سعی کن هر روز ۱٪ فقط بهتر بشی، همین کافیه
۳) شوشین
ذهنت رو متمرکز و خالی نگهدار، هرچیزی رو نخون، هرآهنگی رو گوش نده، هر فیلمی رو نبین، روی ورودی های ذهنت حساس باش
+ذهن یه متخصص برخلاف باور همه خالی تر از ذهن یه انسان معمولیه؛ چون متمرکزه
۴) هارا هاچی بو
وقتی ۸۰ درصد احساس سیری کردی دست از غذا بکش، همونطور که روی ورودی های ذهن حساسی رو جسمت هم حساس باش، بدنی که هرچیزی بخوره خواه نا خواه تنبل میشه
۵) شنیرین یوکو
با طبیعت انس بگیر، ژاپنی ها طبیعت رو منبع الهام بخشی برای انگیزه و انرژی میدونن
۶) وابی سابی
به جای پیدا کردن زیبایی در کمال و کامل بودن، به دنبال زیبایی در نقص باش، یعنی دقیقا نقطه مقابل کمالگرایی
۷) گانبارو
صبور باش و استمرار داشته باش، هیچ اتفاقی یهویی رخ نمیده این رو برای خودت مرور کن
۶ دسته از افراد اهمالکار!
خیلی از ما این مشکل را داریم که اهمالکاری میکنیم و انجام کارهایمان را به تعویق میاندازیم. اما اهمالکاری با تنبلی یکی نیست. افرادی که تنبل هستند کاری انجام نمیدهند و از این موضوع لذت میبرند. اما افرادی که اهمالکاری میکنند، معمولاً تمایل دارند که کارهایشان را انجام دهند، ولی به دلایلی نمیتوانند آن را شروع کنند.
1. افراد کمالگرا
افراد کمالگرا به دلیل اینکه میترسند نتوانند کار را به بهترین و کاملترین شکل به انجام برسانند شروع کارشان را به تعویق میاندازند. اگر هم کار را شروع کنند احتمالاً برای به پایان رساندن آن مشکل دارند، چون توجه زیادی به تک تک جزئیات دارند و وقت زیادی صرف هر کدام از آنها میکنند.
5 نکته از کتاب چگونه کمال گرا نباشیم؟ :
1- نگرانی از اشتباه، ترس از اقدام رو زیاد میکنه.
2- کمال گرایی به عملکرد آسیب میزنه و انگیزه رو از بین میبره.
3- کمال گرایی به تجزیه تحلیل و تفکر بیش از حد، اهمال کاری و دو دلی منجر میشود.
4- به جای تمرکز روی نتیجه نهایی، روی فرآیند تمرکز کنید و توقعات و انتظارات را کنار بزارین.
5- نشخوار فکری نوعی از کمال گرایی است که با آن هیچ کاری انجام نمیشود و هیچ پیشرفتی نمیکنید.
2. افراد رویاپرداز
این دسنه از افراد اهداف و ایدههای بزرگی دارند، اما از جزئیات فراری هستند به همین دلیل روش درست و مشخصی برای اجرایی کردن برنامههای خود و رسیدن به اهدافشان ندارند. آنها ترجیح میدهند زمان خود را صرف فکر کردن به اهداف خود کنند تا اینکه در واقعیت قدمی برای آن بردارند.
3. افراد نافرمان
این افراد در انجام دادن کارهایی که به آنها واگذار شده اهمال کاری میکنند و دوست ندارند که کسی برنامه و وظایف آنها را تعیین کند. آنها معتقدند که انجام وظایف واگذار شده به آنها اتلاف وقت و انرژی است و در ابتدا برای انجام ندادن آنها بهانهها و دلایل مختلفی میآورند.
4. افراد نگران
این دسته از افراد از تغییر، رویارویی با ناشناختهها و ریسک دوری میکنند و ترجیح میدهند در منطقه امن خود باقی بمانند. آنها به طور مداوم نگران هستند تا توانایی انجام کارها را نداشته باشند یا اشتباه کنند؛ بنابراین شروع کارها را به تعویق میاندازند.
5. افراد زیادهرو
این افراد معمولاً در نه گفتن مشکل دارند و کاری را که دیگران از آنها میخواهند قبول میکنند. به همین دلیل تعداد کارهای آنها بیش از حد توانشان است و زمان کافی برای انجام کارها را ندارند و نمیتوانند آنها را درست اولویت بندی کنند؛ بنابراین تمام کارها را به تعویق میاندازند.
6.افراد بحرانساز
این افراد معتقدند زمانی که تحت فشار هستند یا استرس دارند بهتر کارها را انجام میدهند؛ همینطور نزدیک شدن زمان تحویل کارها به آنها هیجان میدهد. برای همین عمداً تا آخر لحظه انجام کارها را به تعویق میاندازند.

اگر شما هم حس می کنید که با تعلل و اهمال کاری درگیر هستید دوره آموزشی خداحافظی با تعلل می تواند برایتان مفید باشد.
گردآوری مطلب : مدیران ایران
یک ابزار عالی برای نوشته برنامهها و جلوگیری از اهمالکاری، بولت ژورنال است.
برای آشنایی و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بولتژورنال مدیران ایران، لطفاً لینک زیر را ببینید:
لیست مطالب مربوط به «توسعه فردی» :
- تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
- بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
- 10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
- تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
- مهارت ارتباط با خود
- روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
- تکنیکهای اولویت بندی – بحث تلخ اولویتها
- متمرکزها به بهشت میروند، غیرمتمرکزها به همه جا!
- شارژرهای انرژی
- بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد نظرات: 11
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
تکنیکهای اولویت بندی – بحث تلخ اولویتها
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید