تقسیم بندی بازار ، شناخت نیازهای متفاوت مشتریان
تقسیم بندی بازار ، شناخت نیازهای متفاوت مشتریان است .
تصور کنید که دارید یک مجله گلاسه مد زنان را ورق میزنید.
شما با دیدن یک تبلیغ شامپو که با یک خانم خیلی جذاب با لباس های گران قیمت نشان داده شده ، تا براقی و زیبایی موهای آن را تبلیغ کند شگفت زده نمیشید.
حالا تصور کنید دارید یک مجله برای مادران که احتمالا برخی دستور العمل هاو ایده های هنری و صنعتی، و برخی داستان های واقعی از زندگی خانوادگی در ان گفته شده است را ورق میزنید. آگهی همان شامپو میتوان به شکلی باشد که یک مادر با لبخند دارد سر دو فرزند خوشحالش را نوازش می کند.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
تقسیم بندی بازار چیست؟
و در آخر تصور کنید که دارید یک مجله مربوط به آقایان را ورق میزنید. درحالی که دارید صفحات آخرین مدل های ماشین و مصاحبه با ستارگان آخرین فیلم ها و غیره رو میبینید همان اگهی را با تصویر یک مرد خوش تیپ با موهای خوب که در حال تنیس باز ی کردن است را میبینید.
خب، چه اتفاقی در اینجا افتاد؟ یک آگهی به سه شکل کاملا متفاوت نشان داده شد. و جواب اینجاست که تولید کننده ی شامپو، بازار را تقسیم بندی کرده است.
تقسیم بازار شامل تقسیم بالقوه ی بازار برای یک محصول برای گروهی از مردم که نیاز های مشابه دارند است و سپس پرداختن به این نیاز با متمرکز شدن در مسیر خاص خودش.
چرا از تقسیم بندی بازار استفاده کنیم؟
تقسیم بازار یک راه موثر برای افزایش اثر بخشی بازاریابی ، در مقایسه با آنچه شما می خواهید توسط بازاریابی، برای کل اهداف بازارتان در یک مسیر مشابه آن را بدست آورید است.
با استفاده از مثال شامپو ، به نظر می آید که هزینه زیادی برای تولید سه نسخه مختلف آگهی وجود داشته باشد. و این به این معنی است که شما فقط می توانید آن را در مجلات محدودی قرار دهید. با این حال، با تولید یک تصویر برای زنان مدگرا که می خواهند موهای زیبا داشته باشند، و یک تصویر برای مادری که میخواهد فرزندانش موهای سالم و خوب داشته باشند و همچنین یک تصویر دیگر برای مردانی که میخواهند خوب به نظر بیایند، شما به مراتب خیلی سخت میتوانید هر کدام ار این گروه ها را با توجه به نیازشان و محصولتان متقاعد کنید.
شما میتوانید با تقسیم بندی بازار نیاز های مشتریانتان را بهتر بشناسید. اگرچه شما دارید یک محصولی که پایه و اساس آنها مشابه است را به همه ی اقشار میفروشید اما میتوانید با بسته بندی های متفاوت و یا یک سری خدمات اضافی برای هر گروه محصولتان را توسعه بدید. به عنوان مثالوقتی شما یک کامپیوتر را برای کاربران خانگی تبلیغ میکنید ممکنه تعدادی بازی های خاوادگی و یا دوستانه به عنوان تبلیغ داخل آنها قرار دهید اما وقتی که یک دستگاه کوچک تر شبیه کامپیوتر برای کسب و کارهای کوچک تر تبلیغ میکنید ممکنه است که به عنوان هدیه یک هد ست بیسیم داخل آن قرار دهید.
در بسیاری از موارد، بازاریابان به طور ذاتی تقسیم بندی های بازارشان را میدانند که چگونه است. با این حال یک تجزیه و تحلیل رسمی به شما کمک میکند که مطمئن باشید که هیچ گروهی مهمی را فراموش نکرده اید.
چه زمانی تقسیم بندی بازار را انجام دهید
شما در نظر بگیرید تقسیم بندی بازاری که یکبار آنرا انتخاب کردید چگونه محدوده های هدف بازارشما را تعیین میکند.
زمانی که شما تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید بازارتان را تقسیم بندی کنید پس از آن میتوانید یک تقسیم بندی بازاری مناسب برای هر بخش طراحی کنید.
انتخاب تقسیم بندی بازار
بخش های بازار همیشه باید جدا از یکدیگر باشد و در عین حال افراد در هر بخش باید با روش های مرتبطی به هم مشابه باشند.
برای مثال،وقتی یک بازیکن بازی های کامپیوتری یک کامپیوتر برای بازی میخرد میخواهد که دستگاهش یک گرافیک کیفیت بالا و زمان پردازش سریع داشته باشد. از سوی دیگر، طراحان گرافیک به دنبال دستگاهی هستند که به سرعت فایل های حجیم گرافیکی را بخواند و بتواند برنامه های کاربردی طراحی را سریع تغییر دهد.
در واقع، نیاز آنها ممکن است با یک دستگاه مشابه باشد و با یک دستگاه مشابه نیاز هر دو برطرف شود. اما از آنجایی که همیشه باید ابتدا منافع را نسبت به ویژگی و امکانات در نظر گرفت، بنابراین هنگامی که دارید محصولی را تبلیغ میکنید باید با هر یک ازاین گروه ها به عنوان یک بخش جداگانه رفتار کرد. شما برای یک گروه بیشتر تاکیدتان بر توانایی بازی کامپوتر است و برای گروه دیگر بیشتر تاکید بر ظرفیت طراحی گرافیکی دارید.
پایه و اساس تقسیم بندی بدان معنی است که افراد با هر گروهی دارای نیازهای مشابه اند مهم نیست که یک بازکن بازی های گامپیوتری بک بازی انجام میده و دیگری اصلا بازی نمیکند چیزی که مهم است این است که هر دو نفر آنها یک ویژگی مشابه را میخواهند. .
این ایده را همیشه در هر زمانی که خواستید بازارتان را تقسیم بندی کنید در ذهن خود به خاطر داشته باشید
بخش های بازار نیز باید چنین باشند:
- قابل دسترس باشد : آیا می توانید به بخش ها با یک هزینه مناسب و از طریق ارتباطات عملی و کانال های توزیعی دسترسی داشته باشید؟
- قابل اندازه گیری باشد: آیا میتوانید میزان یخش ها برآورد و تخمین بزنید به گونه ای که بتوانید هزینه های بازاریابی را نیز در آن تخصیص دهید؟
- قابل توجه و اساسی باشد : آیا به انئدازه ی کافی بزرگ و طولانی مدت است که برای فعالیت های بازاریابی قابل توجیه باشد؟
- با دوام باشد: آیا مردم می توانند در بخش پرداخت هزینه بابت محصول شما مزیت های روشن و مطلوبی در مقایسه با دیگر محصولات و خدمات ببینند.
نکته:
بخش ها نشان دهنده نسبت کوچکی از کل بازار هستند و به عنوان بازارهای کوچک شناخته شده اند. بازار های کوچک در زمانی که قیمت محصولات بسیار بالاهستند و یا بازار خیلی وسیع و گستر ده است بسیار موثر و کارآمد اند. (در اینجا، بخش تنها دو درصد از کل بازار را نشان میدهد اما ممکن است همین دو درصد برای حفظ یک کسب و کار خوب به حد کافی بزرگ باشد).
چهار پایه مشترک برای بخش بندی بازار شما وجود دارد:
- جغرافیایی – براساس کشور و یا منطقه است.
- دموگرافیک – بر اساس سن، جنس، شغل، و غیره.
- گرافیک روانی – بر اساس شیوه زندگی، ارزش ها، منافع، و غیره.
- رفتاری – برای محصولتان از چه چیزی استفاده میکنید، وفاداری به نام تجاری، منافعی که شمابرای تولید محصول به دنبال آن هستید و غیره.
به مثال شامپو برگردیم، ما می توانیم ببینیم که بازاریاب سه نوع تبلیغاتی که تا حدی بر اساس جمعیت شناختی جنسیت بخش بندی شده انجام داده (یکی با هدف مرد و دو هدف برای زنان) و تا حدودی بر اساس منافع گرافیک روانی است (زیبایی شخصی، پاکیزگی خانواده و سلامت ).
شما در بیش از یک سطح می توانید بخش بندی کنید: تولید کننده شامپو تقریبا می خواهد آگهی های مختلف برای کشورهای آسیایی و اروپایی مردم بومی آسیایی و اروپایی درست کند، و همچنین می خواهد آگهی های جداگانه برای زیر بخش مردان و زنان از بازار هدف در هر بخش جغرافیایی نیز ایجاد کند.
اگر چه تقسیم بندی بازار اغلب برای بازاریابی محصولات مصرف کننده استفاده شود، اما غیر بازاریابان نیز می توانند از آن استفاده کنید.
به عنوان مثال، شما ممکن است بخواهید ایده ها و یاطرح های خود را در درون سازمان خودتان ترویج دهید. اگر بخواهید از طریق یک ابتکار جدید آن را انجام دهید، شما باید با تاکید به مساله ی صرفه جویی در هزینه مدیر امور مالی را قانع کنید؛ که استرس چگونه به کاهش گردش مالی کارمند برای مدیر منابع انسانی کمک میکند؛ و نشان می دهید سرپرستانی که گزارش میدهند چگونه میتوانند حجم کاری و اجرایی شان را کاهش دهند.
نکات کلیدی
تقسیم بندی بازار شامل تقسیم بازار هدف به خوشه هایی از مردم است که به احتمال زیاد همه ی انها پاسخ مشابهی نیاز دارند،و انتظار دارند به شیوه ی مثبتی ترکیبی از همه ی بازاریابی ها به آنها ارائه شود.
راه های اصلی بخش بندی بازار مصرف کننده بر اساس جغرافیا، جمعیت شناسی، عوامل روانی و رفتار است. برای اینکه این بخش بندی ارزشمند باشد، بخش های بازار باید در دسترس، قابل اندازه گیری، قابل توجه(اساسی) و قابل دوام باشد.
اهدافتقسیم بندی بازار این است که بازاریابیخود راموثر تر کنید و همچنین خدماتتان را بر اساس نیازهای مشتریانتان بهتر کنید. و با اعمال اصولآن در درون سازمانخود ، بازاری بهتر بر اساس ایده های خود داشته باشید و احتمال اینکه افراد بیشتری به محصول شما علاقه مند شوند را افزایش دهید.
منبع: مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
بولتژورنال: ابزاری ساده و کاربردی برای مدیریت بهتر همه کارها
راهکارهای برون رفت از کاهش درآمد در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی در ایران
10 نکته برای فروش اینترنتی بیشتر
معرفی انواع فروشگاه اینترنتی
فرمول طلایی فروش
گرگ وال استریت کیست؟
گرگ وال استریت، نام لقبی است که به جردن بلفورت ، یکی از فعالان سرشناس بورس در وال استریت (بازار بورس آمریکا) داده شده است . داستان پر فراز نشیب زندگی جردن بلفورت جذابیت زیادی دارد که برای اهالی کسب وکار نکته های قابل توجه زیادی دارد.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
خیر