خوشبختی و شادکامی شغلی چگونه به دست میآید؟
۵ عادت روزانه برای شادکامی شغلی و خوشبختی
مردم همیشه می پرسند که چگونه می توانند شادتر باشند و انتظار دارند که درمورد یک قرص سحرآمیز یا یک راز باستانی که موجب افزایش کیفیت خلق و خوی آنها میشود، بشنوند.
لیکن آن راز این است که رسیدن به خوشبختی کار می برد. باربارا فردریکسون روانشناس و نویسنده می گوید که ” ما برای شکوفایی در زندگی به ۳ برابر تجربیات مثبت نسبت به تجربیات منفی نیاز داریم. ” اکثر ما حتی به این محدوده نزدیک هم نمی شویم.
اول، بیایید ببینیم چه چیزی شادی نیست. خوشبختی شرایطی نیست که شما با آن متولد شده اید و یا از طریق اتومبیل های پر زرق و برق و جیب های پر از پول به دست آورده اید. شما نمیتوانید شادی بخرید یا از طریق موفقیت کسب کنید، با این حال، می توانید شادی را انتخاب کنید.
خوشبختی می تواند انتخابی باشد که شما هر روز با ایجاد عادات شاد ایجاد می کنید. بعد از مدتی، این عادت ها شیارهای جدید یا مسیرهای جدید را در مغز شما حک می کنند و شادی را به صورت فرآیندی خودکار در می آورند. وقتی خوشحال شدید، متوجه پاداش های می شوید
تحقیقات نشان می دهد که افراد شاد، با انگیزه تر، مقاومتر و بهتر از افراد منفی میباشند. افراد شاد به شیوه ای خلاقانه تر مشکلات را حل میکنند، از کاری که انجام می دهند لذت میبرند و نتایج مطلوب تری را به دست می آورند.
در اینجا به معرفی فعالیت میپردازیم که میتوانید هر روز برای شادی بیشتر در زندگیتان آنها را تمرین کنید.
۱- تمرین شکرگزاری
مطالعات بی شماری نشان می دهند که شکر گذار بودن به جسم، ذهن و روح شما کمک می کند. یکی از موثرترین روش ها برای تمرین شکرگزار بودن این است که روزی یک مجله یا روزنامه را در دست بگیرید و سه موضوع را در آن مشخص کنید که به خاطر آن ها می بایست شکرگزار باشید و دلیل آن را هم برای خودتان ذکر کنید. با تمرین روزانه این عادت به مدت ۶ ماه شما شادتر و کمتر افسرده خواهید بود. در نهایت مغز شما آموزش میبیند که در زندگی به دنبال خوبی ها باشد.
۲- از نقاط قوت خود استفاده کنید
یکی از اصول اصلی روانشناسی مثبت تمرکز بر روی آن چیزی است که کار می کند و شروع ساختن از آن نقطه میباشد. شاید شما ذاتاً یک رهبر نباشید اما کارگروهی بیشتر با نقاط قوت شما همخوانی داشته باشد. تنها دانستن این نکته شما را نسبت به کسانی که نمیدانند متمایز میکند. اگر نقاط قوت خود را نمی شناسید میتوانید به وبسایتهای روانشناسی رفته و تست های شناسایی شخصیت را به صورت رایگان انجام دهید. ممکن است هزینه آن رایگان باشد اما خودشناسی غیر قابل قیمت گذاری می باشد.
۳- مراقبه
شما نمیتوانید چیزی را با ذهن درهم ریخته درست کنید.. برای خودتان حداقل ۱۰ دقیقه در روز وقت بگذارید. بیل جورج، رهبر در کسب و کار و دانشگاه، هر روز مراقبه می کند. او می گوید بهترین ایده های خلاقانه او توسط مراقبه روشن شده است. با نادیده گرفتن افکار روز گذشته و نگرانی های فردا و تنها با تمرکز بر اینجا و حال، استرس تان را پایین می آورید و آرامش ذهنی خواهید یافت.
۴- مهربانی
این یکی آسان است. وقت گذاشتن برای کمک به شخص دیگری، حتی اگر یک غریبه باشد، مانند هدیه دادن به خودتان است. مطالعات نشان می دهد که حتی فکر کردن به یک عمل مهربانانه می تواند روحیه شما را افزایش دهد. شما می توانید کار کوچکی انجام دهید مانند نگه داشتن درب برای کسی و کمک به حمل خریدهای دیگری. مهربانی لازم نیست که حتماً نقدی باشد. در حقیقت، بیشترین مقدار از مهربانی، راهنمایی کردن کسی است.
۵- ارتباطات قوی بسازید
بسیاری از مردم فکر می کنند که کارآفرینان انسانهایی تکرو هستند که به تنهایی کار می کنند. ولی اینچنین نیست. هیچکس به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. منظورم اینست که پشت سر هر آدم موفق افرادی هستند که به او کمک می کنند و یا در طول مسیر او را یاری کرده اند. کریستوفر کوک، نویسنده و روانشناس می گوید «هر کس که معتقد است در موفقیت شخصی اش از دیگران بهره نبرده است، دروغ می گوید.» از خود بپرسید که چه کسانی به من کمک کردند تا به این جایی که الان هستم رسیدم؟ چه ارتباطات مثبتی در ساختن این کسب کار یا شغل مرا یاری نمود؟ وقت بگذارید تا درست و حسابی از آین افراد تشکر کنید. هر ارتباط مثبتی در زندگی شما، اعم از کارکنان، مربیان، اعضای خانواده و یا دوستان، به عنوان یک کاتالیزور در مسیر سفر شما به سوی موفقیت عمل می کنند.
هر روز این پنج تمرین را تکرار کنید. قول می دهم که دنیایی تازه و مثبت برای شما باز می شود. زندگی خیلی کوتاهتر از آن است که به بهترین نحو زندگی نکنید.
برگرفته از نوشته Jeff Olson در سایت کارآفرین
خوشبختی و شادکامی شغلی
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید