سخت کار نکنید؛ هوشمندانه کار کنید
هر چند که پشتکار و سختکوشی همیشه جزء خصیصههای ارزشمند شناخته شده است، اما میتوان به این موضوع از دریچهای دیگر نگاه کرد. بعضی اوقات میتوان با استفاده از یک دیدگاه هوشمندانه، از فشار کار کم کرد؛ ضمن این که به نتیجهای مشابه و حتی بهتر رسید.
در برههای از زمان هستیم که لازم است بدانیم چطور جایگاه جدید خود را با به جای سختکوشی، با هوشمندانه کار کردن پیدا کنیم. در ادامه فهرستی از راهکارهای غیر معمول را برای این منظور معرفی میکنیم:
زمان بیولوژیکی بدن خود را پیدا کنید
زمان بیولوژیکی زمانی است که ذهن شما به صورت خودکار روی آن متمرکز شده است. در این زمان شما بیشترین بازدهی را دارید. ممکن است برای بعضی افراد این زمان ساعات اولیهی روز باشد و برای عدهای دیگر این زمان از ساعات اولیهی شب شروع شود. بنابراین به عنوان اولین قدم این زمان را پیدا کنید و برنامهریزی خود را بر اساس آن انجام دهید.
۱ تا ۲ ساعت در روز را به حال خود باشید
در برنامهریزی روزانهی خود، یکی دو ساعت را به خود اختصاص دهید و آن را ملزم به انجام کار خاصی نکنید.
کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم کنید
تقسیم کردن یک کار بزرگ به کارهای کوچک نه تنها آن را عملیتر میکند، بلکه باعث میشود که راحتتر آن را شروع کنید.
چند کار را همزمان انجام ندهید
بر خلاف باور غلطی که جا افتاده است، انجام چند کار به صورت همزمان مهارت محسوب نمیشود؛ بلکه این اقدام بازدهی و کیفیت عملکرد شما را کاهش میدهد.
سختترین کار را اول انجام دهید
مصداق این کار جملهی معروف “قورباغهات را قورت بده” است. سعی کنید کاری که که برای شما سختتر و ناخوشایندتر است را اول از همه انجام دهید تا زودتر به احساس آرامش برسید.
تمام کارهایی که کمتر از دو دقیقه زمان میبرند را انجام دهید
اجازه ندهید خرده کارها ذهن شما را مشغول کنند. بعضی کارها زمان زیادی نمیگیرند، اما میتوانند به یک دغدغهی ذهنی تبدیل شوند؛ پس آنها را نادیده نگیرید، فقط انجام دهید!
مسدود کردن بعضی سایتها
سایتهایی که باعث حواسپرتی شما میشوند یا وقت شما را میگیرند مسدود کنید.
از تکنیک پومودورو استفاده کنید
تکنیکهای مدیریت زمان به شما کمک میکنند که موانع را دور بزنید و کارآیی خود را افزایش دهید. پومودورو یکی از روشهای مدیریت زمان است. روش کار به این صورت است که به ازای هر ۲۵ دقیقه کار ۵ دقیقه به خود استراحت دهید و پس از سه پومودورو استراحت طولانیتری داشته باشید.
غذاهای مخصوص “مغز” مصرف کنید
زغال اخته، آجیل، آووکادو، ماهی و شکلات تلخ برای افزایش قدرت مغز عالی هستند.
ساعات کاری را در نظر بگیرید
افرادی که بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته کار میکنند، الزاما نتیجهی بهتری نسبت به افرادی که کمتر از این میزان کار میکنند، نمیگیرند.
تعیین مهلت نهایی برای هر کار
قانون پارکینسون میگوید که مدت زمان انجام هر کاری بسته به مهلت پایانش است؛ از این رو وقتی برای کاری مهلت تعیین میکنید بیشتر بر روی تمام کردنش تمرکز دارید.
نوشیدن قهوه به صورت استراتژیک
ساعات بین ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح و ۱:۳۰ تا ۵ بعد از ظهر ساعات مناسبی برای نوشیدن قهوه هستند؛ چرا که در این لحظات سطح کورتیزول شما پایین آمده است. کورتیزول مادهای است که در مواقع استرس توسط غدهی هیپوفیز تولید میشود.
واگذار کردن کارها
اگر ۷۰٪ کاری توسط فرد دیگر امکانپذیر است، انجام آن کار را به دیگری واگذار کنید.
استفاده از زمان انتظار برای انجام کارهای کوچک
در فاصلهی زمانی که بین دو کار پیش میآید میتوانید بعضی ایمیلها را پاسخ دهید یا اخبار مورد نظر را مرور کنید.
پیگیری زمان
وقتی نسبت به زمان خود چشمانداز داشته باشید، بهتر میتوانید آن را مدیریت کنید. در این زمینه برنامهی RescueTime پیشنهاد میشود.
انجام همزمان کارهای مشابه
انجام دادن همزمان کارهای مشابه باعث میشود که در انرژی و وقت شما صرفهجویی شود.
مرتبسازی ایمیل
برای چک کردن ایمیل، زمان دقیقی تعیین کنید و بینابین آن ایمیلهای اسپم یا بیاهمیت را پاک کنید.
بهبود سرعت تایپ
افزایش مهارت تایپ به شما کمک میکند که کارآیی شما در امور بالاتر رود.
تندخوانی را یاد بگیرید
با تندخوانی شما میتوانید سریعتر بخوانید؛ ضمن این که در زمان هم صرفهجویی میشود.
تنظیم دمای محیط در ۲۱ و ۲۲ درجه سانتیگراد
هر دمایی که کمتر از ۲۰ درجه یا بیشتر از ۲۳ درجه باشد کارآیی شما را تا ۱۰٪ کاهش میدهد.
ایستادن در حین کار
در طول روز عادت به دائم نشستن را از خود دور کنید. گاهی ایستادن به شما کمک میکند که تمرکز بالاتری روی کار داشته باشید و آن را تکمیل کنید.
گذاشتن یک گلدان بر روی میز
استفاده از گیاهان در فضای کار بهرهوری و کیفیت هوای محیط را افزایش میدهد.
تمیز کردن میز کار
به هم ریختگی و نامرتبی حواس شما را پرت میکند و توانایی شما را برای پیشبرد کار محدود میکند.
چرت زدن جانانه
یک چرت ۱۰ تا ۲۰ دقیقهای کمک میکند که کیفیت حافظه، کارآیی و سطح هوشیاری به طور چشمگیری افزایش یابد.
گشت و گذار ۱۰ دقیقه ای در اینترنت
یک وبگردی کوتاه ۱۰ دقیقهای در زمان استراحت، باعث تجدید انرژی شما برای ادامهی کار میشود.
منبع: DETECHTER
تماشای ویدئوی تد ( اینجا):
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
دیدگاهتان را بنویسید