گذر از بحران با نوآوری

اصل مطلب:

3.7 (9) یک لایو اینستاگرامی داشتیم با آقای دکتر پرویز درگی، رئیس انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران، و با موضوع «

...
آنـچه در این مقاله می‌خوانیم
3.7
(9)

یک لایو اینستاگرامی داشتیم با آقای دکتر پرویز درگی، رئیس انجمن مدیریت کسب‌وکار ایران، و با موضوع « گذر از بحران با نوآوری » .

در این گفتگوی یک‌ساعته که شاهین شاکری، تسهیلگر آن بودند، به مطالب ارزشمندی اشاره شد که بعضی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

نتیجه کارهای ما، حاصل بینش و رفتار ماست.

و رفتار، طبق قاعده B = m.a.t ، حاصل وجود محرک، توانمندی و انگیزش است.

بنابراین اگر می‌خواهیم نتایج را تغییر دهیم، علاوه بر بینش، باید به دنبال تغییر در رفتارمان هم باشیم که خود رفتار، تابعی است از محرک، توانایی و انگیزه.

پیتر دراکر می‌گوید کسب‌وکار دو بخش اصلی دارد: مارکتینگ و نوآوری .

مارکتینگ (بازاریابی) برای خوشنودسازی مشتریان امروز و نوآوری ، برای خوشنودسازی مشتریان فردا.

خلاقیت با نو آوری تفاوت دارد. (تفاوت خلاقیت و نوآوری)

نوآوری یعنی خلاقیت تجاری سازی شده. خلاقیتی که به پول و درآمد منتهی شود.

۸ ویژگی‌ انسان‌های نوآور:

  1. بلندپرواز (ناراضیِ مثبت از شرایط موجود)
  2. اهل انتخاب
  3. اهل اکتشاف
  4. اهل تکامل
  5. اهل شتاب
  6. به مقیاس‌ها توجه دارند.
  7. اهل بسط، توسعه و گسترش دادن
  8. انگیزه‌دهنده
خلاقیت

ابعاد چهارگانه نوآوری :

  1. نوآوری در طراحی (از طراحی بسته‌بندی تا محصول و ارائه خدمات)
  2. نوآوری در تکنولوژی
  3. نو آوری در فرایندها و روندها
  4. نو آوری در شیوه‌های بازاریابی و فروش

۴ ویژگی هر کاری برای بهره‌وری بیشتر

  1. سرعت بیشتر
  2. دقت بیشتر
  3. کیفیت بالاتر
  4. هزینه کمتر

باید توجه داشت که نو آوری، قابل یادگیری و الگوبرداری است. بنابراین با مطالعه، استفاده از مشاوران خبره، استفاده از نظر افراد بیرونی و الگوبرداری از سازمان‌های دیگر، می‌توان سازمان نوآورتری داشت.

چند نوع نوآوری:

  • نو آوری مشارکتی
  • نو آوری باز
  • نو آوری معکوس
  • نو آوری مقتصدانه
  • نو آوری معمارانه
  • زیست محیطی
  • و …

از شما دعوت می‌کنیم فیلم کامل گفتگو با دکتر پرویز درگی را هم تماشا کنید:

دیگر برنامه‌های برگزارشده با اعضای باشگاه مدیران ایران را می‌توانید از لینک زیر مشاهده بفرمایید:

برنامه‌های زنده (لایو) باشگاه مدیران ایران


اگر به خلاقیت و نو آوری علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم محصولات زیر را هم ببینید:


پیدا کردن مقاصدی برای نوآوری:

نوآوری همواره در رابطه با دست یافتن به چیزهای جدیدی است که برای مشتریان و سازمان شما، ارزشی را خلق کند. متاسفانه، بیشتر مردم دیدگاه کوته نظرانه ای نسبت به نوآوری دارند. وقتی که کلمه نوآوری را در صحبت ها می شنوید، معمولاً زمانی است که یه نفر درباره ی یک محصول یا خدمت مشغول حرف زدن است. نوآوری در زمینه محصولات و خدمات مهم است اما شما باید با دیدی باز تر به این موضوع نگاه کنید. بطور کلی ۵ هدف برای نوآوری وجود دارد : محصولات، خدمات، فرآیندها، تکنولوژی ها و مدلهای تجاری.

محصولات و خدمات از قدیم به نوآوری توجه داشته اند. ما نسخه های جدیدی از محصولات فعلی تولید می کنیم و بعضی وقت ها هم یک محصول کاملاً جدید میسازیم. خدمات، ممکن است در ازاء یک هزینه و یا حتی رایگان ارائه شوند. ممکن است به صورت مستقل ارائه شوند، مثل تعمیر بدنه خودرو، یا ممکن است همراه یک محصول باشند. برای مثال، سطوح مختلف خدمات مشتریان را در نظر بگیرید که ممکن است همراه با محصولات فنی خاصی فروخته شوند چون می خواهیم که هر موردی را به یک چیز درآمد زا برای خودمان تبدیل کنیم، برای خلق نوآوری در آن تمرکز می کنیم و در عمل، فرصتهای دیگر را از دست می دهیم.

به عنوان مثال، احتمالاً یه هدف جالب در نوآوری، که معمولاً نادیده هم گرفته شده، نوآوری در فرایند است.

سازمانها چیزی جز یک سری فرآیند نیستند. این که یک محصول چطور طراحی می شود، یک فرآیند و چگونگی تولید آن، یک فرایند دیگر است. نحوه حمل و نقل آن به نقاط مختلف جهان هم، یک فرایند دیگر.

اگر شما بتوانید فرایندهای کاری خود را سریعتر، ارزانتر و یا با کیفت بالاتر انجام دهید، پولتان را توی جیبتان نگه داشته اید و مشتری شما هم خوشحال هستند ! حالا بیایید تکنولوژی ها را به عنوان یک هدف برای نوآوری در نظر بگیریم. به طور سنتی حوزه ی تحقیق و توسعه، جایی است که در آن، تکنسین ها سعی می کنند ویژگی های جدیدی را برای مواد کشف کنند تا شاید در بخشی از محصول بعدی استفاده شود.

کسب و کارهای مدرن، در بیرون از سازمان خود خیلی دنبال این هستند که بتوانند تکنولوژی های مفید و کاربردی را بخرند و همینطور دنبال سازمان های شریک می گردند که بتوانند ریسک های مرتبط با تکنولوژی های جدید را با آن ها تقسیم کنند .

یک مقصد نسبتاً جدید برای نوآوری، مدل کسب و کار است و به این می پردازد که سازمان ما چطور پول در می آورد و خلق ارزش می کند. صعنت موسیقی را در نظر بگیرید. مدل کسب و کار قدیمی، فروش آلبومهای موسیقی روی صفحات گرامافون و بعدش هم نوار کاست و سی دی بود. اما حالا، بخش عمده ای از موسیقی بصورت دیجیتال و آنلاین فروخته می شود.آخرین باری که نشستید و فکر کردید که مدل کسب و کارتان به یک تغییر اساسی نیاز دارد، کی بوده است؟

مشکل اصلی نوآوری این است که مردم معمولاً خیلی خرد خرد و گاهی هم تک بعدی درباره ی محصولات یا برخی از خدمات فکر می کنند. دور و بر شما پر از چیزاهایی هستند که می شود در موردشان نوآوری کرد. اگر شما و اعضای تیمتان، یک نگاه صادقانه و دقیق به نوآوری هایی که تاکنون پیگیری کردید بیندازید و آنها را با ۵ نوع نوآوری که در مورد شان صحبت کردیم، مقایسه کنید، احتمالاً بخشهای جدیدی از سازمان را پیدا می کنید که آماده ی نوآوری هستند.

شاخص نوآوری کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵

بلومبرگ لیستی از نوآور‌ترین کشور‌های سال ۲۰۱۵ را با در نظر گرفتن هفت شاخص و مولفه معرفی کرده است. این رده‌بندی نشان‌دهنده ظرفیت نوآوری و امتیاز اقتصادی کشور‌ها و مناطق مختلف براساس شاخص‌هاست. معیار سنجش میزان نوآوری کشور‌ها عبارتند از:

  1. اهمیت تحقیق و توسعه: درصدی از تولید ناخالص ملی که به تحقیق و توسعه اختصاص داده می‌شود.
  2. تولید با ارزش افزوده بالا: میزان تولید اضافه بر سرانه کشور
  3. موسسات با سطح فناوری بالا: تعداد موسسات با فناوری گسترده مانند موسسات هوافضا و صنایع دفاعی
  4. آموزش عالی: شامل تعداد فارغ‌التحصیلان از موسسات عالی آموزش و نیروی کار متخصص
  5. هیات‌های پژوهشی: دانشجویان مقطع فوق دکترا به ازای هر یک میلیون جمعیت، جمعیت فعال در حوزه تحقیق و توسعه
  6. تعداد اختراعات: تعداد اختراعات به ثبت رسیده به ازای هر یک میلیون جمعیت و بودجه یک میلیون دلاری تخصیص یافته به تحقیق و توسعه.

از میان بیش از ۲۰۰ کشور دنیا، تنها از ۶۹ کشور اطلاعاتی در زمینه شاخص‌های ذکر شده در دسترس بود. این اطلاعات از منابع مختلفی چون صندوق بین‌المللی پول،‌ بانک جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه،‌ سازمان جهانی مالکیت معنوی، یونسکو و… جمع‌آوری شده است.
نتیجه این رده‌بندی به این صورت است که کشور‌های کره جنوبی، ژاپن و آلمان با بیشترین امتیاز در صدر این رده‌بندی قرار دارند.

آنچه به وضوح مشخص است شش کشور از ۱۰ کشور برتر در حیطه اقتصادی اروپایی و سه کشور از قاره آسیا هستند. همچنین نام دو کشور عربی آفریقایی تونس با ۵۱ امتیاز و مراکش با ۴۸ امتیاز نیز در لیست ۵۰ کشور نوآور به چشم می‌خورد. از آمریکای لاتین تنها کشور آرژانتین به لیست رده‌بندی راه یافته است. حال به ۲۴ کشور ابتدایی لیست نوآورترین کشور‌های دنیا نگاهی بیندازیم و ببینیم هر کدام چه امتیازی از شاخص نوآوری کسب کرده‌اند.

۱- کره جنوبی: ۹۶.۳۰ امتیاز (کشوری که در شاخص اهمیت توسعه و تحقیق در صدر است.)

۲- ژاپن: ۹۰.۵۸ امتیاز

۳- آلمان: ۸۸.۴۱ امتیاز

۴- فنلاند: ۸۸.۳۸ امتیاز (نخستین کشور در شاخص هیات‌های پژوهشی)

۵- ایالات متحده آمریکا: ۸۶.۹۲ امتیاز (کشور شماره یک براساس شاخص تکنولوژی)

۶- سوئد: ۸۶.۵۲ امتیاز

۷- سنگاپور: ۸۴.۹۲ امتیاز

۸- فرانسه: ۸۴.۶۶ امتیاز

۹- بریتانیا: ۸۳.۹۰ امتیاز

۱۰- دانمارک: ۸۳.۸۲ امتیاز

۱۱- کانادا: ۸۳.۴۳ امتیاز

۱۲- استرالیا: ۸۱.۳۳ امتیاز

۱۳- روسیه: ۸۰.۹۶ امتیاز

۱۴- نروژ: ۷۹.۸۶ امتیاز

۱۵- سوییس: ۷۹.۴۸ امتیاز (کشور در صدر در زمینه تولید)

۱۶- اتریش: ۷۹.۲۱ امتیاز

۱۷- نیوزیلند: ۷۷.۲۸ امتیاز

۱۸- بلژیک: ۷۶.۰۱ امتیاز

۱۹- هلند: ۷۵.۷۹ امتیاز

۲۰- ایرلند: ۷۵.۵۵ امتیاز

۲۱- چین: ۷۴.۸۷ امتیاز

۲۲- اسپانیا: ۷۴.۰۱ امتیاز

۲۳- ایتالیا: ۷۳.۶۶ امتیاز

۲۴- لهستان : ۷۳.۵۱ امتیاز

منبع : مدیران ایران

این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات: 9

آموزش پیشنهادی

دوره جامع هوش مصنوعی برای مدیران

قیمت اصلی: 14,000,000 تومان بود.قیمت فعلی: 7,700,000 تومان.

آموزش پیشنهادی

ارتش تک نفره با هوش مصنوعی

قیمت اصلی: 4,900,000 تومان بود.قیمت فعلی: 1,290,000 تومان.

مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + سه =

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.