چک لیست “رئیس عالی” – شما چه نمره ای می گیرید؟
چک لیست “رئیس عالی”
یک رئیس عالی، عالی به دنیا نمی آید، بلکه ساخته می شود. تبدیل شدن به یک رئیس عالی نیاز به خود ارزیابی صادقانه و ارزیابی مجدد دوره ای دارد. چک لیستی که در ذیل آمده است به این منظور طراحی شده است که شما را در این ارزیابی کمک کند. می توانید از آن برای ارزیابی کلی مهارت های افرادتان استفاده کنید. با خودتان صادق باشید.
بعد از اینکه یکبار آن را انجام دادید، بعد از شش ماه مجدد آن را ملاحظه کنید. از خود بپرسید: آیا آن توانایی ها و قابلیت هایی که داشته ای را حفظ کرده ای؟ نقاط ضعف خود را تقویت کرده ای؟
به آینه نگاه کن!
جلوی هر رفتاری که مطمئن هستید آن را طبق عادت همیشه انجام میدهید تیک بزنید.
۱- راهنمایی کنید، کنترل نکنید.
به عنوان یک رئیس از مدیریت ذره بینی پرهیز کنید، نیازی نیست ریز کارها را کنترل کنید و بر جزئیات نظارت کنید. همچنین طوری نباشد که کلا هیچ نظارتی نداشته باشید. چیزی که باید انجام شود را توضیح دهید، اما نباید دقیقا نحوه ی انجام آن کار را برای کارمند خود دیکته کنید.
۲- از توانایی های کارکنان خود بهره ببرید.
هر کدام از کارکنان شما حتما چیزی برای ارائه دارند. مهارت های خاص آنها را شناسایی کنید، تشخیص و پرورش دهید.
۳- به کارکنان قدرت بدهید.
ابزاری که برای موفقیت در زندگی نیاز دارند را به آنها بدهید. همچنین به آنها فرصت دهید تا مهارتهای جدیدی یاد بگیرند.
۴- اعتماد کنید.
به توانایی های کارکنان خود شک نکنید. باور داشته باشید که پرسنل خوبی استخدام کرده اید.
۵- نشان دهید که به کارکنانتان به عنوان یک انسان علاقه دارید.
درمورد خانواده و سرگرمی هایشان از آنها بپرسید. تاریخ تولدشان را بیاد داشته باشید. در مواقع لزوم با آنها ابراز همدردی کنید.
۶- پاداش بدهید.
وقتی فردی کارش را به خوبی انجام می دهد به سرعت به او پاداش بدهید و او را تشویق کنید.
۷- به کارکنان احترام بگذارید.
موضع قدرت شما به عنوان رئیس دلیل بر این نمی شود که کارکنان خود را تحقیر کنید، از آنها سواستفاده کنید یا به آنها اهانت کنید، حتی غیرعمدی! نحوه ی صحبت کردنتان طوری نباشد که گویی شما از آنها بهتر هستید، خصوصا وقتی توصیه یا انتقادی دارید.
۸- نقاط ضعف خود را بیان کنید و تقاضای کمک کنید.
از اینکه به یکی از کارکنانتان که در موردی خاص از شما توانمندتر است، ضعف خود را در آن مورد اعتراف کنید نباید خجالت بکشید. تقاضای کمک نشان می دهد که شما به عنوان رئیس به دانش کارمند خود احترام می گذارید.
۹- درستکار باشید.
به همان قواعد و استانداردهایی که برای کارکنان خود تعریف میکنید، خودتان نیز پایبند باشید. هر وقت لازم است کمک یا توانایی دیگران را تایید کنید.
۱۰- از اشتباهات خود بیاموزید.
اینکه به اشتباه خود اعتراف کنید کافی نیست. یاد بگیرید که دیگر آنها را تکرار نکنید. در غیر اینصورت کارکنان شما اعتراف به اشتباه و معذرت خواهیتان را صرفا حرفل قلمداد می کنند.
بیل گیتس: “یادگیری از اشتباهات کلید موفقیت بسیاری از شرکتهای موفق است” اما بهتر است از اشتباهات دیگران درس بگیریم تا اشتباهات خودمان!
۱۱- از سرزنش کردن و مقصر دانستن افرادتان پرهیز کنید.
هنگامی که مشکلی پیش می آید، به دنبال حل مشکل باشید، نه یافتن مقصر و سرزنش کردن. کارکنان وقتی ببینند شما حامی آنها هستید برای این رفتار شما ارزش قائل خواهند شد. البته این بدین معنا نیست که نباید آنها را به نظم و انضباط مقید کنید. فقط وقتی اشتباهاتی از آنها سر میزند آنها را با سرزنش نابود نکنید!
۱۲- نظرات کارکنان را جویا شوید.
هر زمان که امکان داشت، در تصمیماتی که مستقیما بر آنها تاثیر می گذارد اجازه دهید اظهار نظر کنند. همچنین از آنها تقاضای بازخور کنید. اگر نمی توانید پیشنهادهای آنها را بکار ببرید، علت آن را توضیح دهید.
۱۳- گوش دهید، واقعا به چیزی که کارکنان شما می گویند گوش دهید.
گاهی باید از لابلای صحبت هایشان منظورشان را درک کنید و ناگفته هایشان را بفهمید.
۱۴- کارکنان را در چرخه نگه دارید.
اجازه دهید بدانند چه زمانی، چرا و چگونه تصمیمات گرفته می شوند. همچنین، دلایل سیاست های جدید یا تغییر در سیاست های موجود را توضیح دهید.
۱۵- واقع بینانه به وقایع نگاه کنید.
وقتی مورد کم اهمیتی اتفاق می افتد، عصبانی و ناآرام نشوید. از خودتان بپرسید: “آیا این اتفاق یک هفته بعد مهم خواهد بود؟”، اگر نه، بهترین کار این است که دیگر به آن فکر نکنید.
۱۶- وقت کارکنان خود را هدر ندهید.
فقط در مواقع لزوم جلسه برگزار کنید. برای جلسه از قبل برنامه ریزی کنید و دستورجلسه ای واضح داشته باشید. همچنین بیاد داشته باشید که کارکنانتان خارج از محیط کار، زندگی دارند که باید به آن نیز رسیدگی کنند.
۱۷- توافق کنید.
برآوردن خواسته های کارکنان موفقیت آمیز خواهد بود. با این حال مراقب باشید، بیش از حد با خواسته های آنها موافقت نکنید. اگر این کار را بکنید، ممکن است کارکنان با خودشان فکر کنند، می توانند هر زمان که بخواهند اراده ی شما را تضعیف کنند و به مرور زمان قدرت خود را از دست بدهید.
۱۸- رک صحبت کنید، اما مودبانه.
صریح و مودبانه پیام خود را منتقل کنید و از حاشیه رفتن پرهیز کنید. در غیر اینصورت هم وقت خود را هدر داده اید هم ممکن است نتوانید پیام اصلی خود را منتقل کنید.
۱۹- تمام کارکنان را مسئولیت پذیر نگه دارید.
تبعیض قائل نشوید و منصفانه برخورد کنید. وقتی با کارکنانی که در موقعیت مشابه هستند، یکسان برخورد نکنید، هم باعث رقابت ناسالم بین آنها می شود و هم ادعای تبعیض خواهند کرد.
۲۰- در اتاق خود را باز بگذارید و از آن خارج شوید.
برای کارکنان مهم است که بدانند در اتاق شما به روی آنها همیشه باز است. همچنین این شما نباشید که همیشه منتظر آنها باشید. عادت کنید که در محل کار خود قدم بزنید و با کارکنان گپ و گفتی داشته باشید.
منبع: businessmanagementdaily – ترجمه: مدیران ایران
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات: 0
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید