اصول مدیریتی تویوتا به روایت آقای مدیر
شرکت تویوتا یکی از برترین برندهای خودروسازی در دنیا است که ۷۸سال پیش در ژاپن کارش را آغاز کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۵میلادی ۲۷۲۳۴هزار میلیارد ین درآمد کسب کرد که درآمد اجرایی حاصل از این کار در سال ۲۰۱۵برابر با ۲۷۵۰هزار میلیارد ین بوده است. در این سال سود حاصل از فعالیت شرکت تویوتا در بازار جهانی به ۲۱۷۳هزار میلیارد ین رسید.
ارزش داراییهای این شرکت در سال ۲۰۱۵، ۴۷۷۲۹هزار میلیارد ین و ارزش سهام آن ۱۶۷۸۸هزار میلیارد ین بوده است.این شرکت بزرگ خودروسازی در سال گذشته میلادی ۳۴۴هزار و ۱۰۹کارمند و در شمار زیادی از کشورهای دنیا کارخانه تولیدی داشته است.
تویوتا حتی در سالهایی که دنیا با بحران اقتصادی و بازار خودرو با رکود مواجه بود هم در مسیر رشد قرار داشت. تمامی تحلیلگران اقتصادی و صنعتی معتقدند دلیل اصلی موفقیت این برند مدیریت اصولی و سیاستهای مدیریتی کارآمد این شرکت است.
اصول مهم مدیریتی تویوتا
آکیو تویودا مدیر عامل این شرکت خودروسازی در مقاله ای اصول مدیریتی این برند را به ۱۰ بخش مهم تقسیم کرده است.
اومیگوید مهمترین اصل این است که همیشه هدف نهایی کار را در نظر داشته باشید و سیاستها را به گونه ای تنظیم کنید که به این هدف نهایی برسید.
دومین مسئله هم این است که تقسیم کار در شرکت وجود داشته باشد و مدیر ارشد تمامی کارها و مسئولیتها را بر دوش نکشد. او باید تیمی توانمند در اختیار داشته باشد که این تیم به صورت هماهنگ با هم و زیر نظر مدیر ارشد فعالیت کنند. این تقسیم کار کیفیت عملکرد شرکت را ارتقا خواهد داد.
سومین اصل مهم این است که همیشه بر مبنای اطلاعات تاییدشده و به اثبات رسیده فکر کنید و سخن بگویید زیرا حرفهایی که بر مبنای اطلاعات بی بنیاد باشد نمی تواند به برنامه های اثربخش ختم شود.
چهارمین اصل استفاده کامل از تجربه و اطلاعات دیگران در جمع آوری و ارسال اطلاعات صحیح است. استفاده از این تجربیات میتواند باعث افزایش بهره وری و سرعت عمل در نتیجه گیری شود.
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که اطلاعات محرمانه نیستند و باید در فواصل زمانی مناسب در اختیار دیگران قرارگیرند. این فواصل بر مبنای موقعیت شغلی و مسئولیت افراد فعال در شرکت است. تمام افراد فعال در شرکت به خصوص در رده های بالای مدیریتی باید در جریان کامل اطلاعات قرار داشته باشند زیرا این اطلاعات، نهاده اصلی و مهم کار هستند.
از طرف دیگر باید تحلیل داده ها و اطلاعات و شناسایی کاستی ها و نقص ها به صورت قابل درکی باشد تا بتوان این اطلاعات را به سادگی ارزیابی و اندازه گیری کرد. کاربردی بودن این تحلیل ها هم اهمیت دارد زیرا این تحلیل ها می تواند مسیر حرکت شرکت را مشخص کند.
اما یک نکته بسیار مهم که یک شرکت برتر و مطرح جهانی را از یک شرکت کوچک و متزلزل در برابر بحران ها متمایز می کند این است که همیشه خارج از چارچوب ها باید فکر کرد و تنها به چارچوب های عادی و اولیه تکیه نداشت. باید از قوانین استاندارد برای ایجاد روش های خلاقانه اقتصادی استفاده کرد تا شرکت بتواند متمایز از دیگران در بازار عمل کند.
بدون شک اشتباه در طی سالهای کاری پیش می آید ولی نحوه برخورد با این اشتباه در میان مدیران ارشد شرکتهای مختلف متفاوت است و همین تفاوت می تواند جایگاه یک شرکت را در سطح جهان متفاوت کند. در یک شرکت برتر در سطح جهان یا شرکتی که درصدد تبدیل شدن به قطبی جهانی است همیشه باید به اشتباهات کوچک و بزرگ توجه شود. نادیده گرفتن اشتباهات باعث تشدید بحران می شود و کار درست شناسایی اشتباه، شناسایی دلیل وقوع این اشتباه، تلاش برای برطرف کردن آن و در نهایت ممانعت از وقوع اشتباهی مشابه درآینده است. این همان سیاستی است که تویوتا به کار می گیرد.
به عنوان مثال زمانی که اشکالی فنی در چند خودرو تویوتا مشاهده می شود و احتمال به خطر افتادن سلامت افراد پیش می آید تویوتا اقدام به فراخواندن خودروها می کند تا تمامی آنها دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرند و سپس این خودروها با اطمینان به بازار بازگردند. این نهایت مسئولیت پذیری در شرکتی است که حدود هشت دهه در بازار جهانی فعالیت کرده است و هنوز هم در میان برترین برندهای دنیا است.
آخرین اصل این است که همیشه به حفظ امنیت و سلامت کارکنان اهمیت بدهید زیرا سلامت روحی و جسمی و ایمنی در هنگام کار است که میتواند تضمین کننده ذهن پویا و خلاق افراد باشد و آینده روشنی را برای شرکت ایجاد کند.
منبع: مجله آینده نگر
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات: 21
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید