معرفی مفصل و دقیق نظریه نسل
درک نسلهای متفاوت و تفاوت بین آنها در تمامی جوانب زندگی ما اثر گذار است. از تعامل والدین با کودکان گرفته تا برخورد فروشنده با ارباب رجوع پیر و جوان، تا مدیری که با گروههایی متشکل از افراد با سنهای متفاوت کار میکند.
نگاهی کوتاه به مقاله
واژهای نسل بومرBaby Boomer، نسل X، نسل هزار سالهMillennial generation،نسل Y، این واژهها و دیگر واژگان که تفاوت بین نسلها را نشان میدهد، امروزه بسیار کاربردیتر شده است. این واژگان از این نظریه ناشی شده است که چگونه نسلهای متفاوت، سیستمهای ارزشی متفاوتی را توسعه دادند و ما تاثیر آنها را در چگونگی تعامل جوانان و افراد مسن با دنیای اطراف خود میبینیم.
شاید این مطلب برای شما مفید باشد!
“بررسی شکاف نسل ها”
بطور ساده ذکر شده است که نظریهی نسلها توضیح میدهد که چگونه عصری که اشخاص در آن متولد شدند بر میزان پیشرفت دیدگاه آنها به جهان اثر دارد. در دههی اول زندگیمان، سیستمهای ارزشی ما از طریق خانواده، دوستان، ارتباطات، اتفاقات مشخص و مکانی که در آن به دنیا آمدیم، شکل میگیرد. در قرن گذشته، نیروهای جهانی با رسانههای بینالمللی و شبکههای خبری و فنآوریهای اطلاعاتی ترکیب شدند. توسعه یافتن ارتباطات جهانی نشانگر افزایش تعداد افرادی است که تحت تاثیر یک حادثه قرار میگیرند.
افراد موجود در یک رده سنی که به احتمال زیاد بدون در نظر گرفتن محل تولدشان، دارای سیستمهای مشابه ارزشی اساسی میباشند با مسائل مشابه مواجه میشوند، تحت تاثیر حوادث مشابه قرار میگیرند و تجربههای مشابهی را به اشتراک میگذارند؛ این سیستمهای ارزشی محرک نگرشها و رفتارها میباشند و پیشگو کنندهی خوبی برای رفتارها و انتظارات میباشند.
مدت یک نسل تقریبا ۲۰ سال است و از زمان متولد شدن یک گروه شروع میشود و تا موقع بچهدار شدن آن گروه به طول میانجامد. معمولا، نسلها با ماجراهای قابل توجهی در هر کشور و هر منطقه مواجه میشوند که این امر به داشتن روزهای کمی متفاوت در نواحی مختلف منجر میشود، همینطور رویدادهای جهانی تعریف شدهایدر قرن اخیر به گروه کاملا قابل مشخصی در سالهای معینی تمایل پیدا کرده است.
نظریه نسل، بیشتر یک نظریه جامعهشناسانه است تا روانشناسانه. نظریه ادعا نمیکند که توانایی توضیح اقدامات افراد را دارد، بلکه آن قادر است تا رفتار افراد را پیشبینی نماید. اما، با نیمرخهای شخصیتی، ادراک جنسیت، فرهنگ، مذهب، نژاد ترکیب شده است. این نظریه میتواند لایه یا لنز بسیار مفید اضافی برای تجزیه و تحلیل محرکهای رفتاری مردم باشد.
چالشی که برای رهبران در همه بخش های کسب و کار و جامعه وجود دارد، برخورد با نسلها است: برخورد ارزشها، انتظارات، جاهطلبیها، نگرشها و رفتارها.
به طور خاص، عامل انسانی به طور فزایندهای برای حفظ یک مزیت رقابتی در کسب و کار مهم شده است. تقریبا در هر صنعتی، رقبا در حال غیر قابل تشخیص شدن بر اساس خدمت یا محصول هستند. (اهمیت) آنچه که شرکت به فروش میرساند، در مقایسه با (اهمیت) مزیت رقابتی کمتر و کمتر میشود. شرکتهای رقیب در حال ارائه همان چیز با قیمت و کیفیت مشابه، تحویل از طریق کانالهای مشابه و تبلیغات در رسانههای مشابه با استفاده از تکنیکهای مشابه، به همان مردم هستند و حتی هر چچند سال یکبار کارمندان خود را با یکدیگر مبادله میکنند. نوآوری ( تنها) مزیت رقابتی شرکتی که از آن استفاده میکند نمیباشد. حتی اگر شرکتی قصد رقابت در صنعت بزرگ دیگری را داشته باشد، رقبایش ظرف چند روز (محصول) آن را کپی خواهند کرد ( بدون هزینههای R&D).
( میزان) مزیت رقابتی نسبت به آنچه که شرکت میفروشد کمتر و کمتر است، اما نسبت به آنچه که شرکت است (هویت) و چگونگی فروش آن، بیشتر و بیشتر است. در این محیط، استعداد کالای اولیه است و توانایی جذب، نگهداشت، ماهیت و ایجاد انگیزه در کارکنان با استعداد ( پیر و جوان) یک عامل موفقیت مهم برای هر شرکت در هر صنعتی است. بسیار مهم است، ایجاد محیطی درونی که در آن افراد اجازه داشته باشند به طور انفرادی و گروهی ارزش به مراتب بیشتری از آنچه که آنها میتوانستند در صورتی که در جایی دیگر مورد استفاده قرار میگرفتند، ایجاد نمایند. نظریه نسل چارچوبی قدرتمند برای ایجاد محیطی که در آن چند نسل با یکدیگر به طور موثری تعامل داشته باشند، فراهم مینماید.
در این مقاله می توانید با شرحی جالب و بسیار مفید در این مورد بیشتر بخوانید .
منبع : مدیران ایران
[button color=”red” size=”small” url=”https://modiriran.ir/?action=av_download&id=2″ ]دانلود فایل کامل مقاله [/button]
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد نظرات: 3
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تفویض اختیار، راز پنهان مدیران موفق
okr چیست ؟ چطور به گوگل کمک کرد بدرخشد؟
okr چیست و چگونه توانسته است به شرکت های موفقی همچون در گوگل در دست یافتن به اهداف و نتایج دلخواه کمک کند .
معیارهای استخدام را چگونه بسنجیم؟
با کارمندان ناکارآمد چطور رفتار کنیم و چطورانگیزه را در آنها زنده کنیم؟
ده روش جذب نیرو که کارجویان را فراری میدهد !
چقدر و چرا باید به کارکنان از وضعیت سازمان اطلاعات بدهیم؟
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید