هرم بهره وری
اگر بهره وری موضوع مهمی برای شما باشد، شاید بد نباشد با «هرم بهره وری» هم آشنا شوید!
هرم بهره وری، یک ایده است برای اینکه فراموش نکنیم بهره وری وقتی حاصل میشود که با در نظر گرفتن ارزشها، هدف های بلند مدت و هدف های کوتاه مدت ما همراه باشد.
همانطور که در مطلب «بهره وری چیست» بیان شد، بهرهوری حاصلضرب «اثربخشی و کارایی» است. و همانگونه که پیتر دراکر میگوید:
اثربخشی یعنی انجام کار درست درحالیکه کارایی یعنی انجام درست کار
مهمترین بخش بهرهوری این است که اثربخشی داشته باشد و این اثربخشی وقتی است که ما اهدافی همراستا با ارزشهایمان داشته باشیم.
بنابراین برای بهرهوری بیشتر، باید از ارزشها شروع کنیم؛ اهدافمان را در راستای آنها تعریف کنیم و برای رسیدن به کارایی بالاتر، وظایفمان را در راستای اهدافمان تعریف کرده و انجام دهیم.
بنابراین، هرم بهره وری اینگونه خواهد بود:
شاید به نظرتان بدیهی باشد که ابتدا باید ارزشها و اهدافمان را تعریف کنیم و بعد کارهای روزانهمان را. اما راستش با اینکه ظاهراً منطقی و بدیهی است، اما خیلی از افراد در تله انجام کارهای روزمره گرفتار میشوند، بدون آنکه این کارها، در راستای اهدافشان باشند.
خیلی وقتها ما از اهداف اصلی و کارهایی که باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهیم، میترسیم و بصورت ناخودآگاه از آنها فرار میکنیم!
و برای اینکه این فرار کردنمان را پنهان کنیم، خودمان را با کارهای دم دستی و روزمره سرگرم میکنیم.
میگوییم الان کار دارم؛ این کار را همین الان باید انجام دهم؛ این کار خیلی مهم است؛ دارم بستر سازی میکنم و …
خلاصه با هر ترفندی، کاری میکنیم که برای انجام کارهای اصلی، وقت کم بیاوریم و بهانه کافی برای انجام ندادن و موکول کردنشان به وقتی دیگر را داشته باشیم!
هرم بهره وری اینجا خودش را نشان میدهد تا مچ ما را بگیرد!
سوال اصلی اش این است که آیا واقعاً داری در راستای ارزشها و اهدافت قدم برمیداری؟
و اگر پاسخ منفی است، مانند یک آینه، حقیقت را به ما یادآوری میکند.
استفاده از هرم بهره وری
اگر بخواهیم از این بازی بیفایدۀ روزمرگی خلاص شویم، باید طبق اصول بهرهوری پیش برویم.
در حوزه اثربخشی باید اهداف شفافی را برای خودمان مشخص کنیم و در حوزه کارایی، به بهترین شکل ممکن وظایف و کارهایمان را در همان راستا انجام دهیم.
تا به این مچگیری و مواجه شدن با حقیقت نرسیم، همه کلاسهای مدیریت زمان، بیفایده است!
راستش به همین دلیل است که اسم کتاب من، «چرا مدیریت زمان جواب نمیدهد» است!
خب .. حالا اگر آمادهاید که بهرهوری تان را افزایش دهید،
حالا شاید بد نباشد که مطابق هرم بهرهوری، کمی وقت بگذارید و از ارزشها تا کارهای روزانهتان را بنویسید و هماهنگ کنید.
خاطرتان باشد که این هرم بهره وری از ارزش های شما شروع می شود و به وظایف روزانه ختم می شود و بدون توجه به پایه های اصلی، نوشتن برنامه روزها عملا هدر دادن عمرتان است؛ نه بالا بردن بهره وری !
وقتی شما آگاهانه هرم بهره وری خودتان را ترسیم می کنید به سادگی می توانید آنها را مدیریت کنید.
برای طراحی یک هرم بهره وری خوب به سوالهای زیر پاسخ بدهید :
- چه چیزی بالاترین ارزش برای صرف وقت را برای شما دارد ؟
مواردی مثل ایجاد رابطه، یادگیری، سیستمسازی برای کسبوکار، کمک به سلامتی، توسعه فردی یا هر چیز دیگری که مد نظر شماست.
- چه کارهایی بالاترین پول یا ارزش مالی را برای شما ایجاد می کند ؟
از مجموعه کارهایی که انجام می دهید، کدامشان بیشترین در آمد و سود را برای شما تولید می کنند؟
- چه کارهایی هست که پایین ترین سود را برای شما ایجاد می کند ؟
کارشلوغ/ مدیریت/ ماموریت/ خریدکردن/ وظایف تکراری، اینها نمونه هایی هستند که ممکن است دچارش باشیم. باید آنها را آگاهانه شناسایی کنیم و تا جای ممکن با استفاده از ابزارها یا واگذاری آنها به دیگران، خودمان را ازشرشان خلاص کنیم تا فرصت بیشتری برای کارهای با ارزش بالاتر داشته باشیم.
البته طبیعی است که برخی از آنها را نمی شود انجام نداد و به هرحال بخشی از زندگی ما هستند اما می شود آنها را در زمان های مناسبی انجام داد؛ نه در ساعاتی که بیشترین توانایی فکری را داریم یا می شود از آن زمان برای فعالیت های بهتری استفاده کرد.
پیشنهاد کاربردی برای بهره وری سریعتر:
اگر از یک کوچ حرفهای کمک بگیرید، چه در کسبوکار و چه در برنامهریزی برای زندگی شخصی، قطعاً سریعتر و بهتر پیش خواهید رفت.
با کوچینگ، در مصرف عمرتان صرفهجویی کنید!
کافیست با ما تماس بگیرید (02144841991 – 09383644531) و یا فرم زیر را تکمیل کنید تا اولین قدم را برای استفاده بهتر از بقیه عمرتان بردارید:
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات: 1
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
تمام آنچه باید درمورد اهمال کاری بدانیم.
اهمال کاری ، دلایل و راهکارهای عملی آن . یک گزیده عالی از تمام آنچه بایددر مورد اهمال کاری بدانیم در این مقاله گرد آوری شده است .
بهره وری چیست و چطور بهره وری را افزایش دهیم؟
10 مهارت برتر و ضروری برای سالهای آینده
مجمع جهانی اقتصاد در سالهای مختلف نتیجه پژوهش هایش را برای لیست کردن مهارتهای ضروری برای سالهای آینده منتشر می کند لیست 10 مهارت برتر که افراد و سازمانها در سال 2025 به آنها نیاز دارند، یکی از مهمترین منابع برای کسانی است که علاقمند هستند مهارتهای به روز را برای خود و سازمانشان ایجاد کرده باشند .
تحول فردی چگونه می تواند بهره وری فردی و سازمانی را افزایش دهد ؟
تحول فردی، فرآیندی پویا و منحصر به فرد برای گسترش آگاهی است که به موجب آن افراد به طور انتقادی از دیدگاههای قدیمی و جدید خود آگاه میشوند و انتخاب میکنند که این دیدگاهها را در یک تعریف جدید از خود ادغام کنند.
مهارت ارتباط با خود
شاید بتوان گفت که مهارت ارتباط با خود، مادر مهارتهای ارتباطی دیگر است و اگر بتوانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم، بهتر میتوانیم با دیگران هم ارتباطی موثر برقرار کنیم.
روش ایجاد لیستهای کاری قابل انجام
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید