هفت پیشنهاد اصلی پروفسورسعیدخزایی برای آینده اقتصادی کسب وکارها در سال ۱۴۰۳
آینده اقتصادی کسب و کارها در سال 1403 در همایش فاخر آینده_پژوهی در اسفند ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش های صدا وسیما با سخنرانی پروفسورسعیدخزایی انجام گرفت مورد گفتگو قرار گرفت. ایشان در خصوص چشم انداز اقتصادی و برنامه ریزی شرکت ها و واحدهای تجاری برای سال ۱۴۰۳ هفت توصیه مهم و ارزشمند را به شرح ذیل ارائه نمودند:
✅ ۱. در تصمیم گیری هایتان ، اولویت را به بقا بدهید
در واقع با توجه به شرایط عدم قطعیت موجود در ساختارهای اقتصادی اعم از کلان و خرد ، پیشنهاد مطلوب برای شرکت ها ،انجام اقدامات لازم در جهت بقا وحفظ واحد تجاری در سال پیش رو می باشد.
✅ ۲. کاهش هزینه ها
وقتی به دلیل رکود تورمی ،با استقبال کمی از جانب خریداران خدمت یا محصول روبه رو هستید ، برای بسترسازی بقا ،حتما نگاهتان به سمت کاهش هزینه ها و درواقع رعایت اصل صرفه جویی باشد .
بر این مبنا بهره وری را در سازمان ومحیط کسب وکار خود تا آنجا که می توانید افزایش دهید.
✅ ۳. حفظ نیروهای کارآمد
این ویژگی هم باز نگاهش به محیط داخلی کسب وکار است و بر همین روال توصیه می کند برای بهره وری بیشتر و کاهش هزینه ها ازجمله هزینه آموزش ، نیروهای کارآمد ومتخصص خود را حفظ نمایید و سیاست ها وبرنامه ریزی های خودتان را بر اساس منابع انسانی کارا واثربخش موجودتان انجام دهید.
✅ ۴. متوقف کردن طرح های توسعه
با توجه به وضعیت پیش رو اقتصادی و در راستای نیل به هدف حفظ واحد تجاری ،در شرایط ابهام و عدم قطعیت ها ، اگر عمده سرمایه در گردش شرکت ها صرف امورات ومخارج جاری می گردد لذا طرح های توسعه که باعث افزایش بار هزینه ای فزون تر بر شرکت می گردد، موقتا متوقف گردد
✅ ۵. بازنگری سبد فروش محصولات
در شرایط رکود تورمی یک ریسک بسیار مهم ؛ ریسک مقیاس فروش می باشد.
در واقع مفهوم ریسک فروش بیانگر آن است که واحد های تجاری آنقدر توان فروش ندارند تا دخل وخرجشان با هم به نوعی تناسب داشته باشد، بنابرین برای کاهش این نوع ریسک، حتما بازنگری سبد محصولات وطبقه بندی آنها بر اساس میزان مطلوبیت در جامعه الزامی می باشد
✅۶. فروش را متوقف ننمایید
در هر صنف یا کسب وکاری که هستید ، فروش و افزایش آن لازم است برای پوشش هزینه های واحدها
در واقع اگر فروش را جریان ورودی تاثیر گذار نقدی برای شرکت ها درنظر بگیریم ،برای پوشش مخارج ،اگر فروش کاهش یابد ، برای پوشش این هزینه ها شرکت ها دست به سوی مالکان یا تامین کنندگان دراز می نمایند و همین موضوع تامین مالی درنهایت هزینه ای بر هزینه های قبلی اضافه خواهد نمود . لذا راه حل آن در شرایط رکود تورمی ، عدم متوقف نمودن فروش می باشد.
✅۷. جدی گرفتن مطالعه،تحلیل و مشاوره
با توجه به تفکرسیستمی و با درنظرگرفتن تاثیر پدیده های مختلف بر یکدیگر مطالعه تمام جوانب تاثیرگذار بر تصمیمات، بسیار حائز اهمیت می باشد، لذا داشتن دانش عمومی از تمام عوامل تاثیرگذار بر کسب وکار ها درکنار داشتن مشاورخوب می تواند بخشی از ریسک های سیستماتیک وغیرسیستماتیک بر کسب وکارها را کاهش دهد.
سخن پایانی این می باشد که استراتژی و محیط تجارت کسب وکارها با یکدیگر تفاوت دارند ولی در کنار این تفاوت ها با شناسایی کلان روند ها و عوامل کلیدی می توان بخشی از آینده را براساس سود و رشد کسب وکارها، خلق نمود.
آینده اقتصادی کسب و کارها در سال 143بسیار پر ابهام و نگرانی است . مدیران بیشتر از هر چیز باید بتوانند تاب آوری خودشان را پیوسته حفظ کنند تا بتوانند بر موجهای های بزرگ پیش رو آماده باشند .
✅گرد آورنده : فرزاد اوتاری
✅اسفند ۱۴۰۲
پیشبینی دقیق آینده کسبوکارها در ایران یا هر کشور دیگری دشوار است، بهویژه با توجه به نوسانات اقتصادی، تغییرات سیاسی و تکنولوژیکی. با این حال، میتوان با در نظر گرفتن روندهای جهانی و منطقهای، برخی از دیدگاههای کلی را ارائه داد. در سال 1403 خورشیدی (معادل با 2024-2025 میلادی)، مدیران کسبوکارها در ایران ممکن است با چالشها و فرصتهای متعددی روبرو شوند:
- تحریمها و اقتصاد: اقتصاد ایران در سالهای اخیر تحت تأثیر تحریمهای بینالمللی قرار گرفته است. مدیران باید به دنبال راههای خلاقانه برای کاهش تأثیر تحریمها باشند، از جمله افزایش تمرکز بر بازار داخلی و توسعه صادرات به کشورهایی که تجارت با آنها تحت تحریمها محدود نمیشود. با توجه به انتخابات گسترده در سال پیش رو بخصوص انتخابات آمریکا به نظر می رسد که احتمال تشدید تحریم ها برای ایران دور از انتظار نیست .
افزایش تحریم ها انتظار افزایش قیمت دلار را بسیار محتمل می کند و این مساله می تواند بر آینده اقتصادی کسب و کارها بسیار اثر گذار باشد . بنابر این در نظر داشتن روند افزایش یا تغییرات قیمت ارز از مسائلی است که صاحبان کسب و کارها باید پیوسته در نظر داشته باشند . - نا آرامی های منطقه و آینده اقتصادی کسب و کارها: طبیعی است که نا آرامی های منطقه بر فضای اقتصادی کسب و کارها در سال آینده سایه انداخته است و هر نوع گسترش یا آرام گرفتن این ناآرامی ها به شکل مستقیم بر شرایط اقتصادی و امنیت اقتصادی اثر می گذارد .
- تکنولوژی و دیجیتالیزاسیون: تسریع در پذیرش فناوریهای نوین و دیجیتالیزاسیون میتواند به کسبوکارها کمک کند تا بازدهی خود را افزایش دهند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. مدیران باید در نظر داشته باشند که سرمایهگذاری در فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین، و تجارت الکترونیک میتواند مزیت رقابتی ایجاد کند.
سرعت بسیار بالای توسعه هوش مصنوعی می تواند به شکل همزمان هم فرصتی برای توسعه اقتصادی کسب و کارها باشد و هم می تواند تهدید باشد و این کاملا بر حسب نوع نگاه مدیران و رهبران کسب و کار است که می تواند نمایان شود. - تغییرات اقلیمی و پایداری: با افزایش توجه جهانی به تغییرات اقلیمی، کسبوکارها ممکن است نیاز به اتخاذ رویکردهای پایدارتر داشته باشند. این میتواند شامل بهبود کارایی انرژی، کاهش انتشار کربن، و توسعه محصولات و خدمات سبز باشد.
شرایط اقلیمی و جغرافیایی و محدودیت ها و شرایطی که ایران با آن مواجه است در بسیاری از کسب و کار می تواند اثرهای جدی داشته باشد .
به طور مثال بی آبی و وابستگی ایران به آب برای تولید برق در سال 1403 نه فقط مساله آب را یک مساله مهم می کند که مساله کمبود برق را هم تبدیل به یک موضوع قابل توجه می کند .
کمبود گاز در زمستان مساله ای است که در چند سال اخیر به یک مساله جدی برای کسب و کارهای نیازمند گاز طبیعی شده است که متاسفانه به جهت عدم اصلاح زیر ساختها سال به سال مساله عمق جدی تر پیدا می کند. - استفاده از بازارهای نوظهور: با توجه به رشد جمعیت و بهبود درآمد خانوار در برخی مناطق، مدیران باید به دنبال فرصتهایی در بازارهای نوظهور داخلی و منطقهای باشند. این میتواند شامل توسعه محصولات یا خدمات جدیدی باشد که نیازهای خاص این بازارها را برآورده میکند.
- مهارتهای رهبری و نوآوری: مدیران باید به توسعه مهارتهای رهبری و نوآوری در تیمهای خود اهمیت دهند. این شامل تشویق به خلاقیت، آموزش مهارتهای جدید، و ایجاد فرهنگی است که در آن اشتباهات به عنوان فرصتهایی برای یادگیری دیده میشوند.
- رکود تورمی ، یکی از ریسک های مهم برای اقتصاد ایران و آینده اقتصادی کسب وکارها در سال 1403 در ایران عمق گرفتن رکود تورمی است .که مدیران باید قبل ازآنکه در آن غرق شوند برای مواجهه باآن آمادگی کافی در خودشان و کسب وکارشان را فراهم کنند.
به طور خلاصه، مدیران کسبوکار در ایران برای موفقیت در سال 1403 باید توانایی سازگاری با تغییرات سریع، استفاده از فناوریهای جدید، و تمرکز بر پایداری و نوآوری را داشته باشند.
این مطلب چه میزان برای شما مفید بود؟
میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد نظرات: 5
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
یادگیری معکوس
نجات کسب و کار – دوره کاربردی رایگان
دوره رایگان نجات کسب و کار با بررسی و ارائه چک لیستی از عوامل موثر در کسبوکارها، کمک میکند تا به راهکارهایی برسیم که میتوان به کمک آنها، شرایط کسبوکار را بهتر کرد.
مهارتهایی که هر مدیری باید داشته باشد
آموزش نکته های طلایی مدیریت
عوامل شکست ۴ گانه در کسب و کار کدامند؟
زنجیره ارزش در قرن ۲۱
این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید